My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jun 11, 2012

Segar dr terengganu :)


En asben bru blik dr mencandat sotong kat terengganu.. bwk blik sotong besau2 okeh... ade10 ekor n  yg kecik2 ade dlm 5 ekor... huhu... best bau sotong fresh nie..x mcm yg kat tesco / giant tu.. x same... huhu...

en asben pnye reques.. 'mmy, nak sotong goreng yg same cm nyonya kitchen..' aiyooo... huhu... tp yg bestnye en asben yg carikan resepi kat internet... 'mmy cm nie kot resepi die.. cube mmy try... huhu...' ye la syg....

sotong nie, aku goreng tuk wat minum ptg je.. cicah ngn sos dr kelantan... n mkn ngn kopok lekor yg en asben bli kat terengganu tu... cite psl kopok lekor... yg asben bli tu sdp gile... lembut... klu ade sesape p sane.. aku nak kirim r... mmng kitorang 1 family suke... 

resepi yg aku try tuk goreng sotong ni, sekali dh msk, rase die same daaaaa.... en asben ckp... 'mmy sdp.. serius cm nyonya kitchen..'. aku yg masih ngah mnggoreng kat dapo nie.. rase seronok n kembang idong sngt..(wlaupon stakat grng sotong ikut resepi internet.. hihi..) rase seronok tu cm berade d awangan2an dgn bunyi pop..pop..pop.. cm bnyi fireworks time new year...(bnyi sotong meletop)

okeh la mak jemah sekalian... klu ade yg nak rase kembang hedong dpn asben cm aku...blh la try cube test resepi yg same cm aku gune nie... tp aku olah sket ikut citerase aku... cewaaahhhh... cm bgs je nak ubah2 resepi org kan... sowe..sowe... :P

resepinye cm nie... 
sotong 2 ekor... (siang bulat)
telur 1 biji (kacau/pukul ngn secubit lada sulah)
tepung gandum (kacau 1 camca kecil serbuk kunyit)
garam
serbuk lada hitam


Cara2:
panaskan minyak...
sotong dibasuh bersih2, toskan air n gaul dgn garam n serbuk lada hitam.
celup dlm telur n pas tu selup dlm tepung.. terus goreng dlm minyak yg panas...
tutup dgn penutup kuali... sbb t sotong tu mengamuk.. die suke2 meletop2 dlm kuali tu...
dh siap goreng, angkat n tauk atas kitchen towel tu.. kasi serap minyak..
n hidangkan ngn sos yg dr kelantan tu...

huhu... slmt mencube :)




muah
-ainlaily-





No comments:

Post a Comment