My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aug 27, 2012

Mok cik semputttttt


Arghhhh mok cik domam x elok2... cam ne blh demam tah.. dgn batuk, selseme, kahak... arghhh... pusing kepale aku.... last2 demam x baik2..dapat semput plk... dugaan tuk la... x pasal2 aku kene p sedut gas n amik darah... dah la aku takut jarum.... aiyark.. 




muah
-ainlaily-


Published with Blogger-droid v2.0.6

Itut mmy work..

weakkk..weak... ddy tinggal... ri nie.. orkid itut mmy work.. best....huhu...












muah
-ainlaily-


Published with Blogger-droid v2.0.6

Raye ke2..

Baru raye ke 2... tp ddy dh reques nak mkn nasi.. hihi... cian... dh muak seharian smlm mkn nasi impit, lemang, rendang, ketupat n segale2 makanan raye... so ari nie.. mmy tunaikan pemintaan ddy....


taraaaaa......
hihi.. tp simple2 je la.. ape yg ade dlm peti ais je.. coz mmy mls nak kua p kedai.. huhu...(sambal udang, sambal ikan, ayam goreng berempah, n sayur kacang goreng)


Pas mamam.. kite p rayeeeeee... tp kite p raye ngn wan kat spital dlu.. coz otet rindu wan....Sehari sblm raye smp raye prtame dh balik kuang tengok atuk n nenek... seronok si orkid okeh... kalau ngn atuk.. jgn harap la kaki orkid nak cecah lantai... atuk dukungg je... cucu sorang la katekan... huhu... orkid pun cayangggg atuk n nenek... MUAHHHHH


muah
-ainlaily-


Published with Blogger-droid v2.0.6

Raye..raye...

Rasenye masih boleh g kot kalu aku nak ucap selamat hari raye.. maaf zahir batin... huhu... BTW saje nak story sket pasal raye kali ni... urm... raye kali nie mmng brbeze ngn raye2 sblm nie.. sbb.. thn nie aku dh ade Miss princess.. n thn nie 1st time jugak raye kat spital... 

Cakkkk.... 



Sehari sblm raye mother in low kene msk spital n kene thn coz kali nie.. bdn die lemahh sgt... doc ckp kurang darah... doc ckp g.. kalau manusia normal.. darah die 9.. aku x tau la 9 ape.. 9'c ke, 9% ke.. tapi 9 la.. so MIL pnye darah cume 6 je.. jauh sgt nak ke 9 tu.. urm.. tu yg jd bdn die lemah sgt2 tu... n lg satu sbb kene thn kat sini.. MIL punye leher yg tuk buat dialisis tu kene jangkitan kuman.. (urm.. nowonder r.. MIL demam x elok2 n cirit birit latetly ni...sian mak...)


waaaaa... ini sudah mendatangkan kejelesan d hati mmmy... !!!


Seb baik ade anak buah cam ninie nie yg snggup brjage mlm jage mak kat spital... aku dh x leh nak jage kat spital..coz dh ade cik orkid... die kalu nak titon..mmng cari mmy die penyayang nie... sdp gile la bau ketiak mmy die nie gaknye.. huhu...


Sasa pun jage MIL gak.. gilir2 ngn ninie.. tp most of da time ninie r yg jage... brtuah wan ade cucu cam korang nie...

Wannn.... cpt la sembuh yup.. t balik kite mkn ketupat sesame...




muah
-ainlaily-


Published with Blogger-droid v2.0.6

Aug 19, 2012

weeee dh raye....



Thn lps raye br2, thn ni dh br3... Hihi.. kjp nye mase brlalu kan... Best tau braye ade anak ni..mcm lbh happening... Hikhikhik....
Published with Blogger-droid v2.0.6

Aug 18, 2012

salam aidilfitri

selamat hari raya aidilfitri... maaf zahir batin..




muah
-ainlaily-


Published with Blogger-droid v2.0.6

Aug 16, 2012

Bubur oat

Alamak stok makan tuk orkid dlm peti ais dh abis... pe menu nak masak g nie? Aku mmng x bape gemar buat bubur nasi tuk orkid... aku x pandai sgt.. g pon Orkid x bape suke la kalu buat bubur nasi.. cam mkn x bnyk... 

Sakit je jiwe kalau bg bubur nasi tu.. kene mcm2 care baru die nak bukak molot die tu... aishhh...  contoh cam.. kene buat cam main aeroplane... eee...uuuu.. weee.... *sudu tu trbang2... pom..pom..pom... t die dh gelak.. aku pon.. zuppppppp... sumbat nasi tu dlm mulut die... hahaha... gile kene brdrama dlu... klu bg makan yg bkn nasi.. t die sndri yg cam x saba2 mkn... kalu blh ckp tu.. agak nye die dh ckp... 'nak mummy... nak...' hehee.. agaknye la kan...

Slalu kalau masak tuk orkid, aku mmng akan buat lebih.. tp bkn la tuk stok seminggu... aku x suke cam tu... lame sgt.. aku rase cam kesegaran tu dh x dek... cewaaahhh.... biasenye buat tuk 1 kali mkn atau plng lame pon tuk 3 hari je..


Godek2 kat dpo.. jumpe oat... akak ipor aku kasi la nie... bedal la...soooo... menu Cik bunga Orkid tuk ri nie... bubur oat bersama kismis, kurma n kacang dal(kacang nie aku dpt mse akak ipar aku g sorang tu balik umrah ri tu... )


Kismis, kurma(buang biji) n kacang dal di blend smp lumat... pas tu msukkan dlm periuk bersame2 susu anmum 2 cedok, oat(aku bubuh 6 cedok yg pencedok susu tu), air suam... msk smp menggelegak...

Aku dh siap rase... sdp... yum2... rase manis buah... seeloknye kene tauk buah apple ke, kiwi ke.. tp kat umah aku.. semua buah dh abis.. so gune je la pe pon.. hihi....

Kalau tauk kacang nie g bagus... tp kat umah aku dh abis plk.. aku n en asben bedal ri tu.. bile nak msk tuk Orkid dh x dok.. kiki...


Muah
-ainlaily-




7 SUNNAH PENTING

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Aug 14, 2012

Perkembangan bayi anda semasa usia 7 bulan


Sekarang bayi anda sudah mampu menyokong sebahagian daripada berat badannya dengan kakinya dan dia sudah boleh melonjak-lonjak. Malah, dia bolehduduk tanpa diampu dengan tangannya (dan dengan itu membebaskan tangannya untuk meneroka) di samping dapat mengalihkan badan semasa duduk untuk mencapai objek. Dia mungkin boleh juga naik ke posisi duduk dari posisi baring dengan menolak ke atas sambil mengampu dengan lengannya. 

Melonjak-lonjak 


Belajar memegang 

Kemahiran motor halus bayi anda juga akan berkembang. Pada usia ini, dia sudah boleh mengangkat barang dengan sebelah tangan dan dengan mudah memindahkan barang itu ke tangan yang lain. Dia juga boleh mengenggam kedua tangannya dan menghirup air dari cawan bertangkai dua (dengan bantuan anda). Anda juga akan sedar bahawa suasana rumah lebih riuh dari biasa sebab dia sudah tahu betapa seronoknya melentung-lentungkan objek. 

Untuk menggalakkan aktiviti motor halus, letakkan alat mainan jauh sedikit dari capaian bayi anda dan lihat bagaimana dia cuba mendapatkannya. Jika dia menangis sebab tidak dapat mencapainya, berikan galakan kepadanya – tapi elakkan dari memberi alat mainan itu. Sebenarnya, dia cuma melepaskan perasaan geram dan dalam sedikit masa akan menjadi lebih yakin dengan kebolehan fizikalnya jika anda tidak sentiasa membantunya sehingga semuanya menjadi terlalu mudah. Lazimnya, selepas mencuba beberapa kali, bayi akan berjaya menjangkau ke hadapan untuk mengambil mainan itu dan terus menegakkan badannya semula. Ini sudah tentu akan memberi galakan kepadanya dan dia akan mula menggoyangkan badannya ke hadapan dan ke belakang diampu oleh tangan dan kakinya dan dia juga mungkin akan merangkak atau berguling-guling untuk bergerak sampai mengelilingi bilik. Bantulah penerokaan dan pergerakan bayi anda dengan memastikan pakaiannya longgar dan selesa. 

Tumbuh gigi 

Pada masa ini bayi anda mula tumbuh gigi (ini berlaku secara amnya pada usia lima atau enam bulan, walaupun ia boleh bermula seawal tiga bulan atau selewat 12 bulan); dan pada masa ini anda akan dapat melihat dua gigi insisor tengah keluar di atas, diikuti dengan dua gigi insisor sisian. Jangan panik jika terdapat ruang di antara gigi-gigi bayi; ini disebabkan, kadangkala gigi menembusi gusi melalui sudut-sudut yang ganjil, dan apa yang berlaku ialah ruang-ruang itu akan hilang apabila kesemua 20 batang gigi bayi sudah menembusi keluar. Semasa bayi anda mula tumbuh gigi, anda akan melihat bahawa lelehan air liur bayi adalah berlebihan dan bayi juga akan membuat pelbagai bunyi-bunyian untuk menyesuaikan diri dengan benda-benda baru yang asing itu dalam mulutnya. 

Menguji autoriti anda 

Menjelang waktu ini, anda mungkin telah cuba memberitahu bayi anda bahawa telefon itu bukanlah satu alat mainan. Atau mungkin di rumah anda, anda sering mengingatkan bayi bahawa mainan kelentungnya tidak boleh dicampakkan ke muka anda. Sebenarnya, pada usia ini, bayi anda sedang menguji autoriti anda, dan dia akan melakukan semua ini tanpa mematuhi arahan atau rayuan anda. Sekiranya bayi anda membantah, ini tidak bermakna dia enggan patuh atau dia berdegil – malah dia menggunakan sifat ingin tahunya dan juga telah tidak mengingati larangan anda sebab dia tidak boleh mengingati sesuatu itu untuk lebih daripada beberapa saat. Taktik terbaik ialah bagi anda menyatakan ’tidak boleh’ dan kemudian mengalihkan perhatiannya. 

Perasaan tak senang ketika berpisah 

Jika bayi anda sudah memperlihatkan yang dia resah apabila berjauhan dengan anda pada siang hari, sudah tentu dia akan bertambah risau pada waktu malam. Sekiranya dia terjaga tengah malam, walaupun sebentar saja, dan jika dia tahu anda ada berdekatannya, dia akan merengek untuk mendapatkan perhatian. Anda akan berasa serba salah sama ada hendak mendukung dan membawanya tidur bersama anda atau anda harus menghiraukan nasihat orang bahawa ini akan membuatkan bayi anda terlalu manja. Jangan risau: tidak menjadi masalah jika anda kadang-kala mengikut kehendak bayi anda dan membawanya tidur bersama anda – tetapi janganlah selalu sangat. Apabila kebimbangan berpisah sudah tiada, anda boleh mengajarnya semula untuk tidur dengan sendiri. Walau bagaimanapun, jika anda memilih untuk tidur bersama di katil keluarga sudah tentu anda akan sentiasa berdekatan dengan bayi anda pada waktu malam. 

Keengganan bayi anda untuk berpisah dengan anda memang menggembirakan tetapi pada masa yang sama, boleh membuntukan akal juga. Dalam hal ini, amalan yang baik ialah bagi anda mengisikan bakul dengan alat-alat mainannya dan membawanya – bersama-sama bayi anda – dari bilik ke bilik apabila anda hendak menghabiskan kerja rumah; dengan cara ini anda boleh sama-sama berseronok dengan bayi anda. 

Kemahiran mengenal 

Sekarang bayi anda sudah boleh bermain sorok-sorok dan tahu bahawa patung dalam mainan "jack-in-the box" akan timbul apabila lagu tamat. Bayi juga boleh mengecam nada suara dan perubahan dalam nada suara dan mungkin akan menangis jika anda bercakap kuat. 

Memahami bagaimana objek berhubung kait 

Bayi anda mula memahami bagaimana objek berhubung kait antara satu sama lain dalam ruang tiga dimensi. Dia akan dapat menyusun alat mainan, seperti mengasingkan item mengikut saiz, contohnya blok. Dan jika dia merenung bayangnya di cermin tingkap dan anda tiba-tiba muncul di belakangnya, dia akan berpaling dan mencari anda dengan betul dan tidak akan menyangkakan yang reflekisi anda dalam cermin itu adalah anda. 

Jika anda mendapati bahawa mainan jenis sekejap nampak, sekejap tak nampak (baa-cak) amat menyeronokkan bagi bayi anda, ini adalah sebab dia sudah mula memahami bahawa objek adalah sesuatu yang kekal dan akan tertarik kepada permainan di mana orang atau benda muncul dan hilang. Malah, salah satu cara termudah untuk melekakan bayi yang berusia tujuh bulan ialah dengan menyorokkan objek di bawah selimut untuk dia mencarinya. 

Patung dan permainan yang menyeronokkan 

Bayi anda seronok bermain mainan yang sama berulang-ulang kali sebab dia suka perkara yang boleh diduga. Selain main sorok-sorok (rujuk di atas), cuba masukkan juga mainan klasik seperti lari-lari keliling taman dan tepuk-kuih tepuk-kuih (patta-cake patta-cake) ke dalam senarai mainan anda. 

Pada usia ini, bayi-bayi juga cenderung kepada patung mainan lembut sama ada kecil atau besar. Selalunya, satu daripada patung mainan kepunyaan bayi akan menjadi kegemarannya dan merupakan objek sekuriti baginya sehingga mainan itu bergelumang air liur dan dibawanya bersama-sama ke mana-mana sahaja. Jika anda membeli mainan lembut yang baru, carilah yang empuk, dijahit dengan kemas dan boleh dibasuh. Alat mainan lain yang sesuai termasuklah bola, silinder-silinder dalam sarang, alat mainan pop-naik dan anak patung besar. 

Jika bayi anda mempunyai alat mainan kegemarannya, anda akan mendapati bahawa pepatah "semudah mengambil gula-gula daripada bayi" tidak benar lagi. Walaupun dahulu agak mudah untuk mengambil barang dari genggamannya, kini anda mendapati bayi akan membantah dengan kuat semasa anda mengambil alat mainan dan apa jua barang daripadanya. 

Adakah bayi saya membesar dengan normal? 

Ingatlah bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai tahap-tahap perkembangan fizikal yang utama mengikut masanya sendiri. Kemahiran-kemahiran yang ditetapkan merupakan panduan yang menunjukkan potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda - jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi. 

Potato Salad with meat (7m menu)

Menu orkid tuk kali nie kite wat lain sket... Salad kentang dgn daging... hari2 dokj mkn bubur nasi... aku yg msk nie pon dh naik jemu tngok... mesti tekak anak aku pon cam tu kot.. hehehe.. kot la... actully... org kate kalau baru 7m x leh bg ayam n daging... tp tu la... anak kite kan.. sikit x pe kot... huhu... Bagi mommies yg dh jemu bagi bubur nasi kat babbies tu.. blh la try... resepi ni aku cedok dr resepi omputih.. hihi... 

Cara 1: Mumule... stimkan/kukus kentang, jagung, n kismis smp kentang empuk...

Cara 2: Dlm kuali lain... amik daging kisar 2 sudu mkn... goreng dgn butter... butter nie tujuan die tuk kasi lemak kat makanan tu nanti.... 

Bile dh msk kedua2 cara nie kite campurkan.. gaul n blend....


Taraaaaaa... siap utk d mkn... sdp... sbb ade rase manis dr jagung n kismis... n lemak2 dr butter... cume rase masin je x de... tp ok je... x elok masin2 tuk bby nie...  selamat mencube :)

muah
-ainlaily-


Published with Blogger-droid v2.0.6

Aug 1, 2012

Kurung Pesak Pahang

Kain...kain.... sesape yg blm lg bli baju raye.. atau nak tambah g koleksi baju raye korang meh dtg jmpe aku... stok baiiikkkk punya... harge terendah di pasaran... n kualiti memuaskan... hihi... 

jgn malu jgn segan.... Kurung pesak gantung bermanik...























Disebabkan baju nie terlalu banyak.. so aku mls nak upload semuanye... sbb sat nie.. bru letak gamba n size seme.. tup2 dh de org bli... n x smpt update org ingt t ade g.. t jd leceh.. hahaha... ko nak niage ke x nie ain!!!!! ok bg sesape nk bli.. xpeclly tuk staff SUK, PTG, JKR n yg sebumbung dgnnye.. blh la dtg trus ke tempat aku kat tingkat 3 nie.. atau call n aku p tmpat korang.. senang kan? boleh tngok life, blh cube, belek n seantero dgnnye... slmat mnjamu mate.. :)



Cun x? nie aku dh rembat tuk diri aku sndri.. sore.. huhuhu...


muah
-ainlaily-



Published with Blogger-droid v2.0.6