My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jun 18, 2012

Kek Coklat Kukus Zaima

Disebabkan umah aku x de oven... n keinginan aku yg membuak2 tuk bake cake jugak...so aku kene la cari resepi2 yg gune kukus je...hihi... seb baik aku terjumpe resepi nie... kek coklat kukus zaima... mudah, murah n berbaloi2... hihi...


resepi nie aku copy n paste je dr blog org lain.. sbb aku mls nk taip.. hihi... tp pape pon.. mmng same ngn ape aku msk... huhuhu...


Bahan utama:
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn gula pasir
1 cwn marjerin(dicairkan)/minyak masak
1/2 cwn susu pekat manis

Kesemua bahan di atas di campurkan dan masak hingga sebati dan setelah itu tutup api dan biarkan sehingga suam.

Bahan campuran tepung:
1 1/4 cwn tepung gandum
1 sudu teh soda bicarbonate
1 sudu teh baking powder

Di ayak bersama.

Bahan telur:
3 biji telur (A)
1 sudu teh ovallete
1 sudu teh esen vanila

Caranya:
1)Pukul telur sehingga benar-benar kembang.
2)Setelah itu,masukkan adunan koko yang telah suam tadi ke dalam adunan telur, kacau sehingga sebati.
3)Akhir sekali,masukkan pula campuran tepung sedikit demi sedikit sehingga habis.Pukul adunan sehingga sebati.
4)Panaskan periuk kukus.
5)Sementara itu sapukan loyang dengan sedikit minyak sebelum menuang adunan ke dalamnya.Setelah itu barulah di tuangkan ke dalam loyang.
6)Setelah kukusan sudah panas, bolehlah di masukkan adunan kek ke dalam periuk kukus dan kukuslah selama lebih kurang 45 minit atau sehingga masak dengan menggunakan api sederhana.
7)Setelah kek masak, keluarkan dari periuk kukusan dan sejukkan.
5)Apabila sudah sejuk,keluarkan kek dari loyang dan sedia untuk topping. (blh tambahkan choc rice/ hirisan choc tuk hiasan atas)

Bahan Topping: 
1 cwn serbuk koko
1/2 tin susu pekat manis
suku cawan magerin
1 cawan air panas

Masak dan kacau (gunekan teknik double boiler) hingga koko sebati dan nampak agak likat dengan menggunakan api sederhana.


*kek nie lembut n murah...  en asben kate cm pahit sket koko die aku wat, tp akak2 aku kate cm ok, adik ipor aku n mak mertua kate cm manis sket... hahaha... so sebenarnye trpulang la kat citerase masing2... d sbbkan pengukus aku tu kecik cumey je.. so bleh wat 3 kali.. kire2 besar tapewear bli makanan kat warung tu... 3 kali bake... so aku buat la 3 design.. hihi... 1 petak (nie tuk umah, kebetulan akak2 ipar blik mlm tu..so aku jamu ngn kek nie...), 1 g aku buat design kecik2 cup cake tu..(buat 3.. nie tuk aku bg en asben/ mak n aku..), 1 g design aku wat bulat.. ni aku bwk blik kampung n kukus pon kat kg... dh buat bnyak2 nie kan.. brg2nye msh bnyk g berlebih... tepung tu aku rase blh wat 10 kali cake g kot.. hihi...jimatkan..? ok mummys... slmat mncube...jgn bazir2...


muah
-ainlaily-

No comments:

Post a Comment