My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Dec 29, 2011

hari ke 3~~~

khamis sudah... strt aku kua darah n p spital ri selase.... skrng khamis sudah.. 3 ari dh kan.. mngkn bby nie btl2 nk penuhi hajat mmy die... kua new year kot.. hehehe.. insyallah...

suke aku nk menghupdate psl diri aku kat sini kn? acam ade org je nk bce psl aku nie... hehehe...

skrng keadaan aku msh same.. keluar lendir putih mcm putih telur tu n bercampur darah sikit, contraction dh ade sket2.. sakit pinggng n sakit perut cm sakit senggugut tu.. tp x trgolong dlm skt snggugut yg teruk la..

my mom.. kte kne bnykkn mnm air... bia t pecah air n x kmbar darah.. aku ckp 'skrng kn dh kua drh mak?'... mak kte.. 'x.. tu hint2 je.. klu kmbar drh.. ade kua ketul2 sket cm period tu'.. so skrng aku ngah amalkan mnm air msk 24/7.. dlm blk pon tauk.. shi2 mmng cm air paip.. tp pas shi2 mnm g... aku mmng brhrp x kmbar drh tu.. sbb rmai org kte.. tu g sakit dr pecah air ketumban... wallaualam... semua tu.. allah swt yg tntukan...

gg still sakit.. mnyk cekapak yg sederhana besar botolnye nie aku dh gune smp 2 botol dh... dok sapu2 je kt pp tu.. mlm2 plk.. kt pp tu.. tmpl koyok... arghhh... selekehnye la aku la nie... pe g leh wat? nk mkn ubt x leh kan... oh ye.. air zam2 yg bos bg tu ade g stngh botol la... tp trtnggl kat opis.. aduyaiii... klu tau aku nk trsakit selase tu... isnin tu aku dh bwk blk air tu... urm ;(

skrng sakit gg suke berlumbe2 ngn skt pnggng... bile gg aku nyut2.. nyut2.. pinggng pon dh strt nk follow.. seb baik skt pnggng jp je.... arghhhhh.... sngt nk nangis skrng nie.. sbb ngh menahan sakit gg yg tramat sgt...

td dh p amik air selusuh.. org tua2 ckp..air nie tujuannye tuk memudahkan bersalin... insyallah... arap2 cm tu la... ya allah... kau kurangkan lah sakit gg ku ini ya allah... kau mudahkan la aku bersalin nnti ya allah.. sesungguhnya kau lg maha penyayang dan lg maha mengetahui.. amiinnn...

muah
-ainlaily-

Dec 28, 2011

39 mnggu sudah~

pejam celik... pejam celik... dh 9 bln usia kndungan aku.... segale sakit perit spanjang nk ke 9 bln tu..seme auto jd cm kenangan manis jer rasenye....

smlm aku dh trun drh.. darah+lendir.. n perut keras n sakit sgt... x tau cm ne nk ckp.. en asben mnggelabah gile.. dlm krete, die yg asyik nk trmuntah coz nebes... hehehe.. suweeett... smp spital.. doc ckp bru bkk 2cm.. n klu brslin pon makan mase 3-4 hari g... doc bg aku pilihan.. nk stay blh.. nk blkpon blh... last2 aku plh blk... ye la... 3-4 hr nk dok spital... msti boringkn?

doc bg mc 2 ari.. doc ckp... 2 ari g dtg blk... en asben ckp... gunekan peluang nie tuk bermalas2.. bkn senang nk dpt peluang nie.. btl gk kan... bile g...

nie dh ari ke 2.. smlm ari pertame kn.. urm.. tp hri ni x de sakit2 dh... bkn la x de lngsng... ade la...sakit sikit2 cm senggugut... tp x konsistent.. x de la, stiap 5 min skali... cumenye.. kalau smlm... aku pkai panty liner.. darah penuh kt stu jer... ari nie x leh dh... ari nie aku pakai pet trus... tp pet yg slim la.. penuh gak darahnye... mak aku ckp.. tu mknenye tumpah darah..

tumpah darah nie.. kat mis v tu sakit sket... trutame time shi2.. urm.. x tau la klu lain2 org kn lain2 sakitnye... time sakit n nyilu tu dtg... kne jln kengkng n mnjengket sket.. bru ok... klu x... perghhhh....

time2 aku ngh sebok2 tnggu nk brsalin nie.. gg wat hal blk.. sblh muke sakit.. seb baik la dpt mc.. baring2 pon air mte meleleh... sakit gg lbh skt dr skit skrng nie.. cm no? dugaan tul.. x pe la.. arap2 mse nk bersalin t mudah jer...

skrng ngh tnggu en asben blk keje... coz aku nk p menyerah diri la ingtnye kt spital tu.. sbb kan, klu pon x brsalin g.. kt sane ade doc n nurse( klu jd pape).. nie dr petang aku rase nk berak... huhuhu... tp x brani r.. krng trkeluar plk bby.. aduyaiiii.... takoottt... so tahan je la memulas perot nie.. nk yak2 kt spital jer.. blh yak2 tnpe ragu2 n tnpe was2..

mane la en asben nie... sakit pinggng nk yak nie... x pe la.. tahan sket g.. cian asben... ri nie, die ade bnyk keje nk wat.. nie kene trgese2 sbb nk ngnto aku plk..

titibe rase ragu2.. nk p ke x nk.. mcm x nkp r... malas nye nk dok spital... aku nk tngk tntang dhia esok.. jumaat nk tngk maharaja lawak mega.. potong stim tul..

aku dh tngh rendam bunga akar fatimah.. n bunganye dh makin kembang... tp x devla kembang sgt2 g.. mngkn bby nk kua new year kot.. hehehe... amiiinnn...

x pe la.. papepon... nk mntk tlg kwn2 seme doakan yg trbaik tuk aku yup... amiinnn...

Dec 22, 2011

Pencuci mulut yg mahal gile babas~~~

Pena tengok pencuci mulut yg mahal2? nie btl2 punye mahal tau.... $34,440.00.. tu nilai dlm dolar U.S... cube korang jdkan dlm nilai RM? aiyakkkk ~ fensan ~~ dh la mendenye cinonet je.. huhuhu.... Cam ne agaknye rase die ek? ade ke yg snggp abiskan duit.. smate2 nk mkn mnde nie? OMG.. sygnye duit....!!!!



Ok... jom tengok pe ramuan die smp mahal bebenor acam harge kete.. harge umah nie...

1. Se-lapisan "daun emas" yang boleh dimakan.
2. Se-lapisan jeli champagne
3. Setiap lapisan puding ni pulak diorang guna 4 jenis coklat Belgian terbaik yang ada kombinasi rasa oren, peach dan whiskey.
4. Ceri kat atas tu hiasan biasa ja, tapi yang bagi harga dia mahal tu sebab diorang guna hiasan berlian 2 karat kat atas puding tu! Berlian tu blh mkn gak ke? Kang dh jd taik.. syg je duit tu... klu amik wat cincin ke lain la kan?


Muah
-Ain Laily-



Dec 20, 2011

"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINADZHAALIMIIN"

Salam kwn2 bloger yg cumey2... entry kali nie.. aku nk share ngn korang 1 story nie yg aku terbace mlm td... biase la.. pe je yg aku rse menarik aku kan mmng suke share ngn korang seme.. hehehe.... cite nie agak panjang... so... bace time2 fre tu ok la..  Kisah.. Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia....



___________@@@@@@@@@@@@@@@______________


Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya diAmerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar,dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalandengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan diAmerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut.Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Akuharap dia keluar dari sini." Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya.Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemudaini beranjak keluar.Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapatdi wajahmu."Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itu pun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. " Si pemuda tersenyum dan berkata,"Silakan!"

Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya,delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.""Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yangdimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Diatidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!" "Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu,siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?""Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?"

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.



Setelah membaca "Bismillah.. ." dia berkata,

- Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..
- Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang.
Allah s.w.t. berfirman, "DanKami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)."(Al-Isra': 12).
- Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
- Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.
- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
- Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.
- Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis.
Allah s.w.t.berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamusekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yangtidak seimbang." (Al-Mulk: 3).
- Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman.
Allahs.w.t. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit.Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas(kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).
- Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada NabiMusa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik,katak, darah, kutu dan belalang.
- Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan.
Allah s.w.t.berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kalilipat." (Al-An'am: 160).
- Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .
- Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya,lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu memancarlahdaripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).
- Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
- Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh.
Allah s.w.t. berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulaimenyingsing. " (At-Takwir: 18).
- Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.
- Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara NabiYusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami,sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap,Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)
- Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai.
Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suarakeldai." (Luqman: 19).
- Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.
- Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialahAbu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.
Allah s.w.t.berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).
- Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab denganbatu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah AshabulKahfi (penghuni gua).
- Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu DayaWanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya kaum wanitaitu sangatlah besar." (Yusuf: 28).
- Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun,setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaranmatahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslimtersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnyadan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan inidisetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci syurga itu?"Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimutikeraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!

"Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "

Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, WaAsyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. "

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga merekadengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertaqwa.

NOTA:Ini adalah artikel sulung dari qasha dan merupakan sebuah artikel yang cukup bagus. Ia dapat menyedarkan kita agar membaca dan memahami isi kandunganAl-Qur'an bagi membolehkan kita menangkis tohmahan dan menjawab pertanyaan orang-orang kafir. 

Muah
-Ain Laily-

Perkembangan Janin Minggu ke-38


Bolehkah anda mengetahui samada mengandung bayi lelaki atau perempuan? Satu petunjuk ialah saiz bayi anda - lelaki selalunya lebih berat daripada perempuan. Bayi pada umur 39 minggu mempunyai berat badan sebanyak lebih kurang 6.8 hingga 7 paun / 3 hingga 3.2 kilogram dan dia terus menambahkan simpanan lemaknya yang akan membantunya mengaturtepatkan suhu badan selepas kelahiran. Sistem-sistem organ anak kecil anda sudah terbentuk dan bertempat sempurna, tetapi paru-paru adalah yang terakhir untuk mencapai kematangan. (Selepas bayi dilahirkan, dia memerlukan beberapa jam sebelum dapat memantapkan pola pernafasan yang normal.) 

Adakah anda tertanya-tanya apakah warna mata bayi anda? Kebanyakan bayi Asia dan Afrika mempunyai mata hitam kelabu atau coklat semasa dilahirkan - mata hitam kelabu mereka akan menjadi betul-betul coklat atau hitam selepas enam bulan atau setahun. Kanak-kanak kacukan bangsa selalunya mempunyai warna mata yang betul-betul cantik. Bayi keturunan Eropah selalunya mempunyai mata berwarna biru gelap dan warna sebenar - coklat, hijau atau biru - mungkin tidak akan muncul untuk beberapa minggu atau bulan lagi. Warna mata bayi anda pada saat-saat selepas kelahiran tidak akan berkekalan - dedahan kepada cahaya akan menukar warna mata bayi yang asal.

Muah
-Ain laily-




Dec 19, 2011

"please.. i just need hug"

Aku baru pas trbace 1 artikal nie... n nie tuk yg dh kawen saje okeh.. hehehe... x pe la.. aku tepek sini n kite seme bace same2 yup... muah~~


----------------------------------------------------------------

Kebanyakan suami tidak memahami mengapa isteri sangat suka apabila dipeluk. Bagi suami, pelukan hanyalah pertautan fizikal, dan ada kalanya merimaskan. Sedangkan bagi isteri, pelukan menyimpan erti lebih mendalam dan memberi manfaat besar bagi kesihatan jiwa.

Saya pernah diberitahu oleh seorang pesakit wanita, semangatnya lemah kerana suami tiada di rumah dan jarang memeluknya. Bila suami memeluknya, baru terasa semangat dan tubuh menjadi lebih bertenaga.

Walaupun ia mungkin benar dari sudut psychology, tetapi dari segi physiologinya juga mengatakan ‘pelukan mesra suami mampu mengeluarkan hormone oxytocin’ dalam tubuh isteri dan memberikan kesan tersebut.

Oleh itu para suami, peluklah isteri, belai lembut rambutnya, sentuh wajahnya, gosok lembut lengannya, kaitkan jari-jemari tangan anda dengan jari-jemarinya, gosok lembut punggungnya, dan sentiasa menjaga pandangan mata anda dengan matanya.

Pelukan membuatkan pasangan merasa lebih dekat dan intim. Bagi isteri, pelukan merupakan bentuk komitmen cinta dan kesetiaan pasangan.
Biasanya suami menganggap bahawa pelukan bermakna isteri dahagakan hubungan seksual, tetapi sebenarnya para isteri lebih menikmati pelukan dari hubungan seksual.

Oleh itu para suami, jangan rasa ‘kelam kabut’ jika tidak bersedia bila isteri minta dipeluk. Dan isteri tolong beritahu suami, .. "please.. i just need hug" dan jangan mengharap suami faham kehendak puan tanpa diucap.

OMBAK RINDU


Mumule dlu... aku slalu tertanye2... sdp ke cite nie...? x bosan ke? tp bile dh tngk skali... SEDEYHNYERRR!!! huhuhu.... jom kite layan lagu dr movie nie... 

Lirik lagu OMBAK RINDU

Adira :
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Hafiz :
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Adira :
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hafiz :
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hafiz & Adira :
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

Hafiz:
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

Adira:
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Muah
-Ain Laily-


Peranan Suami Ketika Isteri Hamil

Ramai para-para somi yg suke memandang remeh akan penjagaan waktu wife drng preggy... Tp x la seme acam tu.. ade yg bertnggungjwb jugak... urm... aku ade terbace kat page lain psl... ape peranan en somi kene wat tuk wife drng.. mase wife drng ngah sakit2 preggy tu.... so meh aku tepek tuk entry kali nie.. tuk bacaan n pembelajaran kite same2.. yukss...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~@@@@@~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 Diharapkan dengan panduan ini, golongan lelaki lebih tahu tentang peranan serta cara menghadapi karenah isteri yang pastinya pelbagai hingga mampu mencabar kesabaran mereka sebagai seorang suami.

1. Kongsi maklumat kehamilan
Kehamilan membawa perubahan kepada isteri, baik secara fizikal ataupun emosi. Isteri yang dahulunya lincah dan segar, akan mula mudah penat, pening dan muntah-muntah. Sikapnya juga semakin sensitif, mudah menangis dan marah walaupun untuk perkara yang anda rasakan tidak perlu. 

Kepada lelaki, anda jangan sekali-kali bingung dengan perubahan ini. Ini kerana ia merupakan sesuatu yang normal dan kebanyakan wanita hamil akan melaluinya. Sebagai seorang suami yang memahami, carilah sebanyak mungkin info tentang perubahan fizikal dan emosi yang dialami oleh isteri.

Selepas itu, cuba kongsi pengetahuan anda dengannya. Dia pasti teruja dengan apa yang anda ketahui. Perhatikan juga perkembangan kehamilan isteri anda seperti  merasai pergerakan-pergerakan yang dilakukan oleh bayi.

Sekiranya anda mampu melakukannya, tidak mustahil anda akan berubah menjadi lebih memahami dan simpati. Sikap anda yang prihatin, pastinya akan menambahkan rasa cinta isteri terhadap anda.

2. Jaga pemakanan isteri
Ramai suami yang mengabaikan aspek ini apabila isteri hamil dengan alasan si isteri tahu apa yang terbaik untuk diri mereka. Tanggapan ini salah kerana seiring dengan perubahan tubuhnya, wanita hamil juga memerlukan beberapa zat tertentu mengikut peringkat kehamilannya.

Sebagai suami yang prihatin, pastikan isteri anda menjaga pemakanannya dengan kesihatan janin dan dirinya. Anda juga jangan kedekut untuk berbelanja lebih untuk membelikan makanan berkhasiat untuk isteri. Tidak hanya soal pemakanan, isteri juga memerlukan masa rehat yang mencukupi agar pembesaran janin tidak terganggu.

Ketika inilah suami perlu lebih ringan tulang membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah. Sikap anda yang sebegini, pasti membuatkan isteri terharu dan bertambah menghormati anda sebagai seorang suami.

3. Hindari stress
Sewaktu hamil, jangan sekali-kali memberikan tekanan kepada isteri. Anda sebagai suami perlu mengelakkan isteri daripada berdepan dengan sebarang masalah. Jangan memarahi isteri terutama dengan kata-kata yang kesat. Sering membantu sewaktu isteri sedang sakit.

Selain itu, jangan sekali-kali membenci dan mengutuk perubahan bentuk tubuh isteri. Sebaliknya kagumi bentuk tubuhnya dan katakan isteri anda kelihatan lebih seksi ketika hamil.

Kata-kata anda mampu menenangkan hatinya dan mengelakkannya tertekan memikirkan anda mungkin mencari wanita lain yang lebih seksi di luar sana.

4. Temani berjumpa doktor
Kesudian anda menemani isteri untuk bertemu dengan doktor bagi mendapatkan rawatan memberikan makna yang cukup besar kepada isteri. Isteri akan berasa diri mereka disayangi dan dihargai. Ia juga menandakan seseorang suami itu prihatin dan menyanyangi isteri serta anak yang dikandungnya itu. 

Namun ada juga suami yang mengambil mudah tentang perkara ini. Mereka sanggup membiarkan isteri yang sarat hamil memandu sendiri atau menaiki bas untuk mendapatkan rawatan di klinik. Emosi isteri pastinya akan terganggu apabila melihat wanita lain ditemani suami masing-masing ketika mendapatkan rawatan.

Situasi ini sangat tidak sesuai buat isteri dan sebagai suami yang yang bertanggungjawab, anda perlu mengelakkan perkara ini daripada berlaku. Berikan isteri anda semangat dan sentiasa menemaninya sewaktu susah mahupun senang.


Muah
-Ain Laily-


Dec 16, 2011

Adab meminum air Zam-zam

Minum air zam-zam nie ade adab2nye tau.. jgn korang tonggang je mcm mnm air kosong plk... huhuhu... Aku pon sebenarnye bru je tau... bos kasi bace buku die.. huhu.. x pe la.. jom aku share ngn kwn2 seme.. 

1) Mase minum msti menghadap kiblat.
2) Membace bismillah sebelum minum.
3) Menyatakan hajat sebelum minum (berubat/ sembuh penyakit/ dll)
4) Minum 3 teguk & hembus nafas di luar mase minum
5) Mengucapkan Alhamdulillah apabila selesai minum


Muah
-Ain Laily-

Sakit gg~~ grrrrr

Allahuakhbar.... x tau cm ne nk ckp.. nk gmbarkan sakitnye gg nie.... nyut...nyut... nyut..... bayangkan sakit dr hari slase... ari nie dh jumaat.... OMG...OMG..... nie lah antare dugaan ibu mengandung.. sabar je la... 

Hari Isnin tu sakit gg aku nie ala2 je... sakit manje2 gitu.... pas tu aku p la dok syik mkn eskem.. sbb nak bg kebas gg tu.... msk mghrib tu... aku dh x selese gile... aku pk.. mngkin kurang kalsium.. sbb susu anmum aku kebetulan dh 3 ari abis...ubat pil kalsium pon abis... aku wat bodo je... mlm mase jumpe cstmer... bru lah brmule kisah seram gg aku nie... perghhhhhhhhhhh...... sngt trsekse jiwe rage... jmpe plk lame gile.. dr 8.30 - 11.50mlm.. smp aku x tau cm ne nak wat muke senyum g dpn cstmer.... mmng x leh nk berkate2....

Mngkin nie perkare biase tuk semua ibu2 mngandng... tp aku mmng serender.. mmng x tahan... aku nak luahkan kat sini gak... x pe la.. blog aku kan... x nak bace.. sudah~~ huhu~~ 

mlm tu mmng tdo smbl bergelinang air mate smp ke pagi... aku menyerah... mkn gak panadol 2 biji... tp x jd pe.. sehat x smp 5 minit... x leh tdo pon.. trlene 10 min.. kang tersedar nyut... nyut...nyut..... sakit gg smp telinga pon nyut..nyut.. gak.... smp mmng migrain aku dtg la.... sakit kepale.. kaw2 punye.... x tau la nk ckp cm ne.. pe pon yg laki aku ckp.. aku mls nk ckp blk... serius sakit....

Pepagi bngn.. aku dh chow p klinik sg udang.... g pon ri nie mmng kebetulan ari yg doc ade...  n alang2 aku wat checkup skali.... nurse pekse.. drh tnggi aku mmng naik.. 180'...  byngkan... dr mumule preggy cume 90 je... titibe kat sni naik mendadak... mase nk msk blk nurse yg ke2... aku dok mnm air mineral bnyk2 n baring2 je wat bodo kat situ.. saje nk merehatkan kepale otak aku yg mcm nk pecah time tu.... last skali, msk blk doc... doc pekse g skali... n mngkn d sbbkan aku dh mnm bnyk air n rehat jap tu... so drh tnggi aku turun jd 150'.. doc bg surat trus p klinik gg pandamaran n surat mc... yahooo dpt mc..... Doc pandamaran bg ubat antibiotik je....

X puas ati... sakit gg sunguh2, tp dpt antibiotik je? aku p klinik gg panel asben plk... huhu...  doc ttu ckp... gusi aku cm bengkak sket... gg berlubang... n kat lubang tu dh tumbuh daging sket... gg tu pon dh reput... tp die x leh wat pape.. sbb aku dh prggy 9 bln....x leh cabut... die srh dtg blk pas abis berpantang utk cabut gg tu.. aiyakkkkk...~~~~ sgt lame... ~~~ :( Pe g... dh dpt mc kan.... blk titon ler.... kepale pon dh wengong...~~~ dugaan btl la... ('_") 

Mlm tu nk titon mmng azab... utk anak manje yg x tahan sakit... yg sikit2 ngadu kat mak nie... mmng cm nie la.... huhuhu... mlm tu aku dh amik panadol sebijik... pas tu x tahan lagi... nangis2 mmng x yah ckp... kua je air mate aku nie... pas sejam.. aku mkn g panadol sbijik....dlm 1 mlm aku blh abis kan air kosong (air masak) 1 botol bekas air kordial FnN tu... gile hebat kencing r jwbnye.... last2... dgn gg berdenyut.. telinga berdenyut... kepale sakit gile... aku mkn gak pain killer... ubat thn sakit yg tah bape lame punye.. aku jmpe.. n aku telan sebijik... mase nk telan.. aku cume berdoa moge x de pape efek kat anak aku je...  sore bby syg... mmy mmng sgt2 x tahan.... dh x tau nk wat pe...  Org tue2 ckp.. sakit gg nie adelah sakit ke 2 yg sakit selepas sakit brsalin.... tp tah la... ye la kot... yg penting.. tdo mmng nyenyak mlm nie... bngn tuk shi2 je.. sakit gg? elekkkk~~~

Bangn pg tu.. aku dh pasan.. bby x grk2... aduyai... serius seriaw beb... mmngkn bby titon g kot.. x pe.. p keje dlu...ri nie ade kene setelkan keje kursus.... smp dh nk tnghri pon bby x grk... ngn gg dh sakit blknye... aghrhhhh sgt stress okeh... blk opis.. mmng aku trus teguk air zam2... bos bg... berdoa n mnm.... ngn mak buatkan solat hajat tuk aku dr umah die g.... n tau pe? sgt2 hebat.. bby dh gerak balik....!!!!!!!!!!!!!!!!!  walaupon die gerak tu.. aku rase sakit... (sbb ngah sakit gg kan / sakit gg nie.. tercuit sket pon rase sakit) tp x pe... hati aku gumbira.. x tau cm ne nk gambarkan gembirenye... alhamdulillah.... 

Mase asben dga aku cite... die mmng mara gile.. die kate tah2 bby overdose... sbb aku mkn ubat2 tu seme... urm.. mmng salah aku pon.... tp x pe la.. aku mmng trus mnm air zam2 nie smp ri nie... 

Ari nie.. sakit gg nie dh smkn kurang.. jap2.. skt gile... jap2... sakit manje2 je... g pon Kak Lia pon sakit gg.. die mmng rajin share sakit2 aku mse ngah preggy nie...so.. bile die sakit... akunye sakit akan kurang sket... hehehe....

Tq pada semua kwn2 yg memahami, pade bos yg bg air zam2, pade mak yg buatkan solat hajat tuk aku dr jauh spye cpt smbuh, pd en asben yg tahan telinga dga aku melalak..berjurai air mate mlm2..tlg blikan koyok, same2 share tdo x ckp... huhuhu... tuk bby.... mmy sore sgt2 syg.. x mo amik ubat2 acam tu dh.. takuttt gile...  bia la mmy sakit sikit... jnji bby selamat... insyallah....

Muah
-Ain Laily-


Perkembangan Janin Minggu ke-37



Berat bayi anda hampir 6.5 paun / 2.8 kilogram dan panjangnya lebih kurang 20 inci / 50 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Kepala bayi anda sudah memasuki dan merangkumi kaviti pelvis anda - dikelilingi dan dilindungi oleh tulang pelvis anda. Posisi ini memberi lebih ruang kepada kaki dan punggung bayi yang semakin membesar.

Kebanyakan bayi sekarang sudah mempunyai rambut yang lebat, dan sepintal rambutnya adalah antara 1 inci / 2.5 sentimeter panjang. Sebenarnya, sesetengah bayi tidak mempunyai rambut langsung.

Bercakap tentang rambut, hampir semua bulu lanugo yang menyaluti bayi anda dari masa dia 26 minggu sudah hilang, begitu juga sebahagian besar verniks kaseosa, iaitu bahan yang putih yang membalutnya. Bayi anda akan menelan lanugo itu bersama bahan pembalut, dan sekresi-sekresi lain dan menyimpan semua ini dalam ususnya. Ini semua akan menjadi buangan najis pertama bayi, iaitu bahan kehitaman yang bergelar mekonium. 

Muah
-Ain Laily-



Dec 15, 2011

19 keistimewaan wanita dalam islam


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a.w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Muah
-Ain Laily-

Dec 9, 2011

Oh Coach ~~~

Oleeeeee..... td godek2 shopping n sale... n ade sale lg kat Shah Alam... beselakan kalu dh namenye bln 12... mmng bulan tuk menyopeng n mengeringkan poket... huhuhu.... kali nie sale HANDBAGS..... lamenye x menukar kan.... Sale kali nie kat SACC je... meh aku tepek iklannye... slamat bersopeng!!!



10-11 December 2011

Coach Fendi MiuMiu Sale

70% Off

Special Luxury Bags Event
Brands
Coach
Fendi
Miu Miu
Prada
Burberry
Gucci
Kate Spade
Time : 12noon to 6pm
Location
Level 1, Room 3 & 4
Shah Alam Convention Centre

Dec 8, 2011

Perkembangan Janin Minggu ke-36





Bayi anda masih menambah berat badannya - lebih kurang 28 gram sehari. Beratnya hampir 6 paun / 2.7 kilogram dan panjangnya 19 inci / 45 sentimeter dari kepala ke jari kaki. 



Anda mula merasakan tekanan di bahagian bawah abdomen anda dan juga sedar yang bayi anda sudah mula menurun. Ini diberi nama lightening iaitu peringanan, atau engagement iaitu penurunan kepala bayi; dengan ini paru-paru dan perut anda terasa lebih lapang - bernafas dan bermakan-makan akan menjadi lebih selesa. Namun begitu, perjalanan anda semakin kurang selesa - sebilangan wanita melaporkan yang mereka merasakan seakan-akan bayi hendak terkeluar. Juga, anda akan terasa seakan-akan sentiasa hendak ke tandas. Sediakan nutrisi yang diperlukan di masa penghujung ini dengan panduan makanan sempurna kami. 


Berita baik ialah bahawa menjelang akhir minggu ini, kehamilan anda sudah cukup bulan dan anda akan melahirkan bila-bila masa. (Bayi antara 37 minggu dan 42 minggu dianggap cukup bulan - bayi yang dilahirkan sebelum 37 minggu ialah pramatang dan selepas 42 minggu ialah lewat waktu atau post-term.) 


Semasa janji temu mingguan anda, doktor akan memeriksa anda untuk melihat samada anda sudahpun mendilitasi (apabila serviks membuka) dan mengembang (apabila serviks menjadi nipis). Doktor juga akan memeriksa apakah posisi bayi untuk menentukan sejauh mana bayi sudah jatuh ke dalam pelvis. Informasi ini akan dimasukkan ke dalam nota materniti anda supaya doktor anda maklum akan posisi bayi apabila tiba masa untuk melahirkan. 


Muah
-Ain Laily-


Holiday... yippieyyyy...

Cuti2 Selangor dtg lg... korang yg keje kat Selangor dh tau bile cuti2 tuk thn dpn? blm? meh aku tepek kat sini... wat senyuman kite bersame.. hehehe... Sore lerh lalink2 seme... aku buh cuti yg tuk Selangor je.. pasai aku n family kerja kat Selangor.. huhuhu...


Cuti Negeri Selangor : 2012


Date
Holiday
1 Jan (Sun)
New Year
23 Jan (Mon)
Chinese New Year
24 Jan (Tue)
Chinese New Year (2nd Day)
5 Feb (Sun)
Prophet Muhammad's Birthday
(Maulidur Rasul)
7 Feb (Tue)
Thaipusam
1 May (Tue)
Labour Day
5 May (Sat)
Vesak Day
2 Jun (Sat)
Agong's Birthday
6 Aug (Mon)
Nuzul Al-Quran
19 Aug (Sun)
Hari Raya Puasa *
20 Aug (Mon)
Hari Raya Puasa *
31 Aug (Fri)
National Day
16 Sep (Sun)
Malaysia Day
26 Oct (Fri)
Hari Raya Haji *
13 Nov (Tue)
Deepavali
15 Nov (Thu)
Awal Muharram (Maal Hijrah)
11 Dec (Tue)
Sultan of Selangor's Birthday
25 Dec (Tue)
Christmas
Muah
-Ain Laily-

Jadual Gaji 2012

Jadual Gaji 2012 :  Kakitangan Awam


BULANTARIKH
PEMBAYARAN
HARICATATAN
Januari16 Januari 2012IsninTahun Baru Cina 23 & 24 Jan 2012
Februari23 Februari 2012Khamis
Mac22 Mac 2012Khamis
April25 April 2012Rabu
Mei23 Mei 2012RabuPesta Menuai 30 & 31 Mei 2012
Jun25 Jun 2012IsninHari Gawai 1 & 2 Jun 2012
Julai25 Julai 2012Rabu
Ogos13 Ogos 2012IsninHari Raya Puasa 19 & 20 Ogos 2012
September25 September 2012Selasa
Oktober22 Oktober 2012IsninHari Raya Haji 26 Oktober 2012
November6 November 2012SelasaDeepavali13 November 2012
Disember18 Disember 2012SelasaHari Krismas 25 Disember 2012

Dah tau bile gaji? so kpd org2 gomen... Selamat menguruskan duit dengan berkhemah... jgn ingt nk sopenggg jerk... (peringatan tuk haku gak) hehehe....

Muah
-Ain Laily-