My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jun 28, 2011

Minggu ke-13

Pejam celik, pejam celik.. dh 13 mnggu aku preggy.. huhuhu... bru 13 mnggu.. kire2 cm 3 bln lebih sket la... hehehe.. kecoh tol la aku nie kan.... hehehe... biala... 1st time aku ngandung maaa.. xcited trlebih... huhuhu.... ramai kengkawan dok nanye... bby boy ke gul.... urm.. x tau g la... klu ikut perasaan cm bby gul... tp klu ikut pemakanan yg aku dok suke telan nie... cm dpt bby boy.... entahlah.. en asben kate.. x kesahla dpt bby ape... yg pnting me n family cehat.. hehehe... 

urm... nie aku ade amik keratan tuk pe yg trjdi ngn kandungan yg usia 13 minggu.... yg mane same2 preggy cm haku.. meh bace sesame.. huhuhu....

Minggu ke-13, kepala bayi membesar dengan lebih cepat daripada yang lain-lain. Badannya juga semakin membesar untuk mengejar tumbesaran kepala. Berat bayi kita kini boleh mencecah kira-kira 30g. Kuku kaki dan tangan juga mula tumbuh. Pada masa ini puan mungkin akan mengalami perubahan ketara akibat perubahan hormon yang berlaku dalam badan. Sebagai contoh rembesan minyak menyebabkan wajah kita berbintik-bintik. Kita perlu banyak meminum air suam/masak serta membersihkan muka sekurang-kurangnya 2-3 kali sehari.


Contoh perot nie aku hamik dr google... seramnye la kan.... aku dh 13 mnggu... tp npe perut x besar sme cm dlm gambo nie ek... urm...

muah
-ainlaily-


Iklan cumey...

video

Comey gile weh... suke aku... hehehe...

muah
-ainlaily-

KFC voucher


KFC Voucher... nak amik nie.. p cepat okeh.. sbb last 31st Julai 2011.... ala nie 2-3 org lepas dh nie.. hehehe... 

muah
-ainlaily-

Chan mali Chan.... oi..oi...

Balik dr Sunway seme dh kebulur... walau dr dh mkn mee hoon goreng mak msk.. tp seme cm 12 bln x mkn.. lapo..lapoooo... huhu.. d sbbkan lapo yg x terhengat tu... so kami pg gak la snggah mkn... Kali nie.. msh g kat Restoran Mohd Chan.. Sek 15, Shah Alam. Saje p sini.. sbb my mom x pena mkn restoran cine g sbelum nie... huhuhu....


Pilih2... jgn x pilih....

Dlm kedai...

Adik aku dh keletihan.... bangun time makanan smp je.. ko nie dik.. dh mcm mngalahkan org pose je..

Yey.... lauk dh smp... rase time!!

Antare menu kami... yg nie daging masak halia... yum2... aku suka la daging nie.. light je rase die...

Sayur campo

Ayam msk Kam Heong (rasenye manis)

Ikan Siakap stim Teow Chew Style

Ketam msk Sos Special (Ketam agak besar la jugak)

Nak tau pe nie? Ni itik.. pe tah namenye.. aku lupe.. heeee... nie 1st time aku rase itik... urm... rasenye same cm ayam.. cume liat sket... bapak aku kate sdp.. tp tekak aku nie.. x leh trime la bebende felik nie.. huhuhu.. sore lah apak... saye tara reti lor... heehhee.... yum2... 

muah
-ainlaily-








Jun 20, 2011

Hari suka suki

Hari nie.. aku n family p bersuka suki kat Sunway Lagoon.... yippie... aku agak apy sbb lame gile dh x p.. last mase darjah bape tah... darjah 3 kot... tu pon alang (adik mak) yg bwk smperne hr keluarge opis die.. huhuhu... cedih la plk.. hehehe... tp agak apy je la... coz x leh nak main2 dtg sini... x leh nk mandi2 kat glongsor2 tu, x leh nk naik permainan die.. isk3x.. ruginye... tp x pe la.. keselamatan n kesihatan baby kan lg pnting.. huhu...

Semua org dpt menatang cm jam nie.. cool gak kan.. klu dlu2 dpt ketas yg tauk kat tangan tu je.. hehehe... lamenye mase berlalu rasenye.... Kat Sunway nie.. seme segi mahal... makanan x leh bwk masuk... klu korang try2 bwk pon x leh... coz kat tmpat nk masuk tu t ade staff yg akan cek bag2 n handbag2 korang.... tara blh sorok maaaa..... mau mkn ha? bili kalu dlm la... tak mahal ooo.... itu air 2 sama karipap 2 bru dlm rm20 hengget maaaa.... huhuhu.... 

Kami 1 family nie dh la bru 1st time p sini..  so agak batak sket laa.... bwk makanan... mse nk msk tu kan kene cek kan.. so bru lah tau x leh bwk msk makanan... jenuh la kami bercamppng dlu kat lua tu... makanan sebolehnye.. hehhe... n yg x abis tu.. kononnye nk smpn dlm loker... upenye loker die pon mahal... loker die ade gune sistem.. skali bukak rm5... ok la... mumule dh smpan makanan... pas tu x muat.. dan2 kene bukak g 1 loker g tuk smpn air plk... huh!! air mineral pon x leh bwk... hampeh tul.... so 2 loker kene rm10... torbang duit... 

haku la nie... ngn adik...

adik mija n jiha

Kat lua tu ade depa tauk menatang nie... korang blh la bace sblm masuk...

Bende2 yg moleh n x moleh...

Etika Pakaian yg blh n x leh pakai...

Bende2 tuk sewe2 n larangan sini...

Me n my family.. ms nie asben trcinta x de... coz ade kelija... so haku bujang.. yippiey.... hehehe.... mase p nie.. aku bru preggy 6 minggu.. mok2 sket je g... hehehe....

Dlu dlm Sunway nie... ade main2 air je n mainan darat... sekarang ade mini zoo... hehehe... x tau la dr zaman bile dh ade... hehehe... pas main2 air.. weols trus p mini zoo... best gak mini zoo nie... ade rimau, buaye, burung2, tapir.. bnyk la menatang yg x pena tngk blh tngk ms nie... huhuhu... pas tu bru trus p bahagian mainan die.. ade rumah antu, ketapi n mcm2 g... huhuhu.... 

muah
-ainlaily-

Jun 16, 2011

Cak..!!! Cool <'_'>

video

Kalo ade kat Malaysia acam nie kan cool... kikiki...

muah
-ainlaily-

Jun 9, 2011

Adam Halip

Yeayyy... ini bdk sdh bobok....suke aku tngk pp die nie... dlu kecik je.. skrng tngk... hehehe.. aku suke bdk2 yg berisi cm nie.. geram.. t anak aku pon x mo bg kurus2 la.. x cun... bia pp montel cm nie.. hehehe... tp x de la nk bg smp jd obesiti plk kan.. hehehe.... 


Si Adam nie.. aku dukung jap je.. konon ajak die main kat boyan... x smp bape minit.. die dh terlelap.. aku kacau2 pon die lek je trlelap...huhuhu...


Adam nie anak alang aku... (adik my mom)

Okeh.. yg demok tu aku.... aiiyaaa...

muah
-ainlaily-


Jun 3, 2011

Colbie Caillat - I Do


Ni 1 of my fev song... suke sgt... lagu nie romantic sgt.... dedicate lagu nie utk asben tercinta... i doo... luv u... ihikheeeheee... :)   Btw lagu nie sesuai sgt pasang kat wedd2... huhu... nie liriknye ~~

*************************************************************************

It's always been about me myself and I
If all relationships were nothing but a waste of time
I never wanted to be anybody's other half
I was happy to say that our love wouldn't last
That was the only way I knew to that you

You make we wanna say
I do, I do, I do, do do do do do do doo
Yeah, I do, I do, I do, do do do do do do doo
Cause every time before we spend like
Maybe yes and maybe no
I can live without it, I can let it go
Ooh, I did, I get myself into
You make we wanna say I do, I do, I do, I do, I do, I do,

Tell me is it only me
Do you feel the same?
You know me well enough to know that I'm not playing games
I promise I won't turn around and I won't let you down
You can trust and never feel it now
Baby there's nothing, there's nothing we can't get through

So can we say
I do, I do, I do, do do do do do do doo
Oh baby, I do, I do, I do, do do do do do do doo
Cause every time before we spend like
Maybe yes and maybe no
I won't live without it, I won't let it go
Wooh Can I get myself into
You make we wanna say

Me a family, a house a family
Ooh, can we be a family?
And when I'm old and sit next to you.

And when we remember when we said
I do, I do, I do, do do do do do do doo
Oh baby, I do, I do, I do, do do do do do do doo
Cause every time before we spend like
Maybe yes and maybe no
I won't live without it, I won't let it go
Just look at what we got ourselves into
You make we wanna say I do, I do, I do, I do, I do, I do,
Love you

*************************************************************************

 muah
-ainlaily-

Jun 2, 2011

Cam ne nak tau yg korang dh termengandung? awchhh....

Ade yg mmng merancang tuk trus pregnant pas kawen... ade yg x mo g... ade yg x kawen n titibe pegnen... mcm2... so cm ne nak tau yg korang dh berjaye mengandung? hehehe.. msti ramai nk tau kan... nie aku ade terbace dr 1 tmpat tu... kan aku mmng suke kongsi info2 nie kat sini.. so jom bace sesame... huhuhu...

//  ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //

Tanda kehamilan
Cam ne leh terxcident nie.. aku bajet tahun dpn... aiyoooo.. (cm tu la agaknye pompuan nie ckp.. hee)

Seringkali wanita tidak mengetahui bahwa dirinya tengah hamil, sebenarnya bagaimana cara kita untuk mengetahui bahwa anda tengah hamil ataukah tidak? Berikut ini merupakan 9 patokan dan tanda bahwa anda tengah dalam keadaan hamil.

1. Payudara bengkak dan lembut
Nyeri atau kesemutan di payudara adalah salah satu gejala kehamilan yang paling umum. Di awal kehamilan, payudara akan mengisi dan berubah bentuk karena mereka mempersiapkan diri untuk menghasilkan susu. Payudara pun bisa menjadi sangat lembut dan sensitif selama beberapa bulan. Namun perlu dicatat, menurut ahli laktasi, Teresa Pitman, tidak semua wanita mengalami perubahan ini, terutama
jika mereka telah menggunakan pil KB.


2. Areola lebih gelap
Untuk banyak wanita, perubahan hormon bisa menyebabkan pada perubahan pada areola (lingkaran sekitar puting). Areola akan menjadi lebih lebar dan berwarna lebih gelap pada wanita hamil. Ini adalah tanda kalau payudara tengah mempersiapkan diri untuk menyusui.


3. Spotting/Bercak
Biasanya 5-10 hari setelah pembuahan, pada beberapa wanita akan timbul bercak darah seperti ketika haid. Bercak darah ini bukan berarti sesuatu yang buruk, karena hal itu bisa saja efek akibat menempelnya embrio di dinding rahim.

4. Buang Air Kecil Semakin Sering & Konstipasi

Saat Anda hamil, janin yang tumbuh di rahim akan menekan kandung kemih sehingga frekuensi buang air kecil pun akan bertambah. Kandung kemih juga lebih cepat dipenuhi urine dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih sering. Bukan hanya buang air kecil, wanita hamil ada juga yang mengalami konstipasi atau sembelit. Sembelit terjadi akibat peningkatan hormonprogesterone. Hormon tersebut selain mengendurkan otot-otot rahim, juga berdampak pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar.


5. Mudah Lelah
Di awal kehamilan, Anda akan merasa mudah lelah. Rasanya Anda ingin bermalas-malasan saja di tempat tidur. Hal ini terjadi karena tubuh sedang menyesuaikan diri dengan adanya makhluk baru.


6. Mual
Mual adalah gejala kehamilan yang paling umum. Rasa mual itu terjadi karena peningkatanhormon HCG (Human Chorionic Gonadotrophin). Peningkatan hormon HCG ini menyebabkan efek pedih pada lapisan perut sehingga menimbulkan rasa mual. Biasanya rasa mual ini akan pergi seiring Anda memasuki trimester kedua kehamilan.


7. Sensitif Pada Bau
Sama seperti mual, gejalan sensitif pada bau ini juga salah satu tanda umum dalam kehamilan. Sejumlah peneliti menduga, gejala ini terjadi agar wanita hamil tidak mudah makan sembarangan sehingga melindungi bayi dari racun yang berbahaya.


8. Terlambat Haid
Salah satu tanda kehamilan yang paling jelas adalah terlambat datang bulan. Namun tidak semua keterlambatan tersebut diartikan sebagai kehamilan. Anda bisa saja telat haid karena stres, dietatau gangguan hormonal.


9. Sakit Kepala
Wanita hamil kerap merasakan pusing dan sakit kepala. Dua hal tersebut terjadi bisa karena beberapa sebab seperti kelelahan, mual, lapar dan rendahanya tekanan darah. Namun tidak semua wanita hamil merasakan keluhan tersebut. Malah ada yang merasa sakit kepala dan pusing jauh berkurang selama hamil.

Tanda-tanda kehamilan yang sudah dijelaskan di atas, terjadi berbeda-beda pada setiap wanita. Belum tentu, Anda mengalami semuanya, namun ada juga yang merasakan kesembilan hal tersebut. Agar tidak semakin bingung, jika 9 tanda kehamilan tersebut sudah Anda rasakan, lakukan tes kehamilan dan periksa ke dokter.


//  ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //   ^-^  //

Tahniah la klu korang ade tande2 kat atas nie.. heee... 

muah
-ainlaily-


Perkembangan baby dlm kandungan dr minggu 1- minggu ke 16

Mesti ramai ibu2, mak2, mummy2 n mama yg bru 1st time cm aku kan? so biase la 1st time... pe pon x tau.. n blur2 g.. hehehe.... so nie aku jmpe dlm 1 laman... pasal perkembangan baby dlm mummynye tummy tu... sgt best.. jom aku tepek sini... kite bace reramai ek... huhuhu... tp smp mnggu ke 16 je... coz aku pon bru mnggu ke 9.. so t klu aku dh mnggu ke 17 ke.. t aku tauk yg next step plk okeh.... huhu....

*********************************************************

Pada usia kehamilan kita seminggu iaitu setelah 8 hari selepas proses persenyawaan berlaku, blastocyst (kini mengandungi 200 sel) merembeskan mukus untuk memberitahu kehadirannya di dalam rahim.

Masuk minggu ke-2, blastocyst menggelembung dan sel-sel mula berkembang dan terbahagi kira-kira 2 kali sehari sehinggalah pada hari yang ke 12 jumlahnya telah bertambah dan membantu blastocyst terpaut atau disauh dengan kukuh pada endometrium.

Kemudian masuk minggu ke-3 selepas proses persenyawaan berlaku, saiz embrio terbentuk dan saiznya hanyalah sepanjang 0.08 inci/2 mm. Gen janin mula hendak membentuk dalam 3 lapisan benih(sel) daripada organ badan yang akan bergabung.

Pada minggu ke-4 berikutnya, janin kita sudah mulaimembentuk struktur asasmanusia dimana sel-sel mula bergabung dan pada masa itu embrio sudah mulai memanjang kira-kira 1/4 inci / 6 mm.Pada masa ini sudah kelihatan pembentukan otak dan tulang belakang serta anggota lain seperti jantung yang mengepam darah ke paru-paru dan aorta (urat besar yang membawa darah daripada jantung).

Embrio akan terus membesar sehingga pada minggu ke-5didapati terdapat 3 lapisan iaitu ectoderm, mesoderm dan dan endoderm. Ectoderm adalah lapisan yang paling atas. Ianya akan membentuk sistem saraf pada janin tersebut yang seterusnyamembentuk otak, tulang belakang, kulit serta rambut. Manakala lapisan mesoderm pula yang berada pada lapisan tengah akan membentuk organ penting yang asas iaitu jantung, buah pinggang, tulang dan organ reproduktif.
Selain itu, kita perlu tahu bahawa dalam pembentukkan janin ini, sistem peredaran darah adalah yang pertama terbentuk dan berfungsi. Akhir sekali ialah lapisan endoderm iaitu lapisan paling dalam yang akan membentuk organ dalaman seperti usus, hati, pankreas dan pundi kencing.
Kalau kita gambarkan saiz janin 6 mm itu hanyalah sebesar biji tembikai sahaja.

Pada minggu ke-6, sekiranya pemeriksaan secara ultrasound dilakukan, kita akan dapat melihat janin sudah membentuk kepada dan badan. Biasanya getaran jantungnya juga sudah dapat dikesan.
Setelah usia janin minggu ke-7, bentuk bayi semakin jelas terbentuk. Kepala bayi seolah-olah tertunduk dan berada dalam cecair ~ air ketuban atau amnotic sac yang akan memberikan keperluan tumbesaran bayi semasa dalam kandungan.
Untuk pengetahuan, pada usia kandungan kita minggu ke-8, rupa bayi sudah mulai terbentuk antaranya pembentukan lubang hidung, bibir, mulut serta lidah. Matanya juga sudah kelihatan berada di bawah membran kulit yang nipis. Pada masa ini juga anggota tangan serta kaki juga terbentuk walaupun tidak berapa jelas lagi.

Saiz bayi pada usia minggu ke-9 hanyalah sebesar sebiji anggur iaitu dalam saiz seinci. Pembentukan telinga sudah kelihatan pada masa ini. Dan yang paling mengembirakan bagi bakal ibu ialah pada saat inilah bayi kita sudah mulai mengerakkan anggota badannya. (Sudah boleh menggerakkan jejari tangan manakala jejari kakinya masih bercantum).

Pada usianya masuk minggu ke-10, bayi kita sudah kelihatan seperti manusia yang lengkap. Pada minggu ini, payu dara puan akan sedikit membengkak kerana terdapat cecair oestrogen dan progesterone sebagai persediaan untuk menyusukan bayi kelak.
Pada usia kehamilan minggu pertama - minggu ke 10, ibu yang hamil amat memerlukan zat besi. Dengan zat besi tersebut ianya dapat membantu ibu hamil untuk menghilangkan rasa loya, muntah-muntah serta alahan. Dengan zat besi yang mudah hadam juga dapat membantu tumbesaran janin. Antara sindromyang dapat dicegah atau dikurangkan dengan pengambilan zat besi ini ialah dapat mencegah demam, batuk, selsema,sejuk-sejuk, sakit kepala, sakit gigi dan lain-lain lagi. Paling penting ia juga turut membantu melancarkan aliran darah dan mencegah daripada masalah urat bersimpul di betis dan kaki serta menghilangkan letih dan lesu.

Pada usia kehamilan masuk minggu ke-11, bayi dalam kandungan akan mulai suatu proses pertumbuhan yang pesat dan mula mengangkat kepala ke atas jauh daripada dadanya. Alat kelaminluar pula mula terbentuk tetapi masih kecil sehingga sukar untuk melihat jantinanya samada lelaki atau perempuan semasa membuat imbasan.

Jadi menjelang minggu ke-12 iaitu usia kehamilan 3 bulan, kebanyakan wanita akan mula kelihatan tanda-tanda fizikal tentang kehamilannya. Sekarang bayi akan membesar dengan cepat. Saiz bayi dalam kandungan akan bertambah beberapa milimeter setiap hari. Wajahnya juga semakin jelas.
Jari jemari kaki dan tangan mula terbentuk termasuk telinga dan kelopak mata. Berat bayi pada masa ini adalah kira-kira satu aun (28g) dan panjangnya dalam 8 cm.
Risiko keguguran berkurangan pada minggu ke-12 kerana bayi semakin kukuh kedudukannya. Pada masa ini bayi dah boleh menguap, menggeliat, memusing badan tetapi kerana saiznya yang masih kecil kita tidak akan dapat merasakan sebarang pergerakan.

Minggu ke-13, kepala bayi membesar dengan lebih cepat daripada yang lain-lain. Badannya juga semakin membesar untuk mengejar tumbesaran kepala. Berat bayi kita kini boleh mencecah kira-kira 30g. Kuku kaki dan tangan juga mula tumbuh. Pada masa ini puan mungkin akan mengalami perubahan ketara akibat perubahan hormon yang berlaku dalam badan. Sebagai contoh rembesan minyak menyebabkan wajah kita berbintik-bintik. Kita perlu banyak meminum air suam/masak serta membersihkan muka sekurang-kurangnya 2-3 kali sehari.

Masuk minggu ke-14 degupan jantung bayi akan semakin kuat dan kita sudah boleh mendengarnya melalui ujian imbasan. Lajunya adalah 2 kali ganda kelajuan jantung kita. Pada masa ini bayi kelihatan kurus kerana belum terdapat lapisan lemak. Kulitnya juga sangat nipis sehingga kita dapat melihat saluran darahnya. Pada tahap ini juga biasanya ibu hamil akan mengalami masalah sembelit kerana pergerakan usus cenderung diperlahankan semasa hamil. Jadi elakkan daripada memakai pakaian yang ketat atau sendat agar puan-puan berada dalam keadaan yang selesa.

Minggu seterusnya iaitu minggu ke-15, bayi kita sudah mampu menggenggam tangannya dan menghisap ibu jari. Kelopak matanya masih tertutup dan akan terus kekal sedemikian sehingga minggu ke-26. Walaupun begitu bayi boleh mengetahui perubahan cahaya ketika ini. Bayi kita juga sudah boleh menelan. Puan akan merasa perubahan ketara kerana garis pinggang kita akan mengembang dan jantung mula berdegup 20% lebih pantas kerana isipadu darah mengalir dalam badan telah meningkat.
Jadi banyakkan senaman ringkas atau puan juga boleh melakukan aktiviti berenang untuk meringankan simptom kehamilan dan menyediakan stamina manjadi lebih kuat ketika proses kelahiran kelak.


Minggu ke-16. Kehamilan puan kini sudah hampir 4 bulan. Pada masa ini badan kita perlu senantiasa sihat dan bertenaga. Bayi kita telah terbentuk sepenuhnya dan perlu diberikan nutrien yang secukupnya oleh plasenta. Bayi kita mula menerima nutrien dari plasenta sejak minggu ke-14. Kini bayi dalam kandungan telah mempunyai tulang yang kuat dan dia juga sudah boleh mendengar bunyi-bunyian untuk pertama kali.



*********************************************************

Yang aku hglight tu aku nye.. mnggu ke 9.... aku suke bace cm nie.. coz rase bahagia je ble dh pas bace tu... oo bby i dh ade telinge.. oh.. bby i dh ble gerakkan jari... bace tu mmng tersenyum sndri je la... hehehe... arap kengkawan yg lain pon same.. heehehe...

muah
-ainlaily-

Preggy mummy ^_^ ~~

Yippeiiiyyy... pejam celik.... pejam celik....  dh 9 minggu usia kandungan aku... x sabonye nk nunggu peyot nie beso... sexy tau t.. hehehe.. 

Slalunye dlm usia kandungn cm nie... org2 meteng nie akan loya2, muntah, pening, n mcm2 g kan? tp alhamdulillah.... akunye dugaan ok sket.... aku dr mnggu ke 5 - minggu ke 7...ari2 loye, tp muntah cme 1-2 kali je dlm 1 ari... slalunye mlm la...  n pening pon mlm.. tp aku ari2 demam... tp demam aku nie, die berputar... mumule mse x tau preggy tu... tiap2 mlm demam.. smp asben tnye.. "nape bdn u tiap mlm panas?" mase tu x tau g.. hehehe... thn pas dh tau preggy tu.... tiap pagi plk demam...cm tu la keadaan aku... mase tiap pagi demam tu...tuhan je la tau cm ne susahnye nk bangun tido tuk p keje... ye la.. kepale mereng je.. bdn sakit2... org demam la kan... tp demi keje.. terpakse gagahkan juga la.. hehehe.... sbb demam pagi nie x lame... kang kul 9am ke die ilang la....

Sepanjang ni... aku mmng x lalu makan... Mase mumule kawen berat aku 52kg (demam g pon time tu... x selere).... Pas tu wedd blah asben trus naik 55kg (gembire kot) hehehe... n naik.. n naik... smp jd 65 ke 66kg... hahaha... sbb suke ati sgt.... ade asben la katekan.. idup bahagia je... mkn pon selere je... hehehe... sekali dh preggy turun balik 60kg.. x de selere mkn.. tp kalu dpt balik 55kg tu kn best... hehehe....

Dah msk mnggu ke 8 ri tu... aku demam2 gak... loya2 gak... pening2 gak... tp x de muntah2 pon dh.... demam plk... 2 kali sehari.... kang pepagi aku dh demam... panas... sakit kepale n bdn.... sat g kul 9.30am demam ilang... sehat je cm biase... tp krng tengahari.. demam balik.. kul 3ptg ilang... cm tu je la rutin aku.... mmng mase2 cm nie.. pe pon jd, aku cepat nk hangin je... cpt stress... sbb x sehat kan... tp aku pure2 sehat je.. malas nk layan penyakit nie... kang klu d layan aku jd g malas n ganas(baran)... hehehe...... ceeewaaaahhhhh.... hehehe....

Skrng dh masuk mnggu ke 9..... demam aku makin lame mkn x brenti... huhu... ari jumaat lepas aku dh demam sgt2... +selsema n + batuk2... semua dlm 1 pakej... lg sakit2 la bdn jwbnye... nk wat pe pon lemah je.... demam dr jumaat tu... smp ahad... x surut2 sakitnye... smp mak aku mara... mak aku ckp.. owg meteng mane le batuk2... t peranakkan jatuh bwh.... ye ke mak? ye la kot... org tuakan lebih brpengalaman... so mak aku sruh minum air barli setiap mase n air bunga kembang semangkuk... alhamdulillah.. aku mmng amat sntiase amalkan... batuk n selsema pon dh pegi jejauh... demam yg panas tu pn g dh... cume panas dlm bdn je.... n aku mmng nk amalkan smp panas dlm bdn pon ilang.... huhuhu....

Btw.. pesan org tue2 yg aku nk share ngn kwn2... org preggy nie :-
1) X leh mkn ubat... lg2 ubat batuk.... kalau dh x larat sgt.. p klinik... amik ubat yg khas tuk org mngandung.. jgn mkn ubat sebarangan... n yg paling2 elok jgn mkn ubat langsng... amalkan ubat2 tradisional....
2) Salah 1 ubat tradisional tuk kurangkan panas dlm bdn... minum air kembang semangkuk / minum air barli suam....
3) Makan epal selalu.. coz ble cantikkan kulit bby.. huhuhu...
4) Jgn / kurangkan mkn makanan yg bnyk angin... cth cm ubi n petai...
5) Jgn minum air2 tin / gas...
6) Jgn mkn makanan yg sejuk n tajam.. cth timun, nanas, air tebu n pe tah g... lupe r...
7) Bnykkan mkn kurma n kismis...
8) Paling penting... jgn tertinggal mkn asid folid.... penting sgt... 1 hr 1 biji... org yg bru nk merancang kawen pon elok mkn...
9) Bnykkan minum air kosong... coz org mengandung nie hawa bdn die g panas dr biase... (org tue2 ckp la)
10) Klu blh kurangkan atau jgn mkn langsng telur setengah masak atau telur yg x masak... x bagus tuk kehamilan uols..
11) minum susu...

muah
-ainlaily-