My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jun 28, 2012

Hospital gov vs hospital swasta

Mesti ramai mmy2 yg konpius nk milih hospital mn mse nak brsalin kan? atleast mase nak mencheck up kandungan dh nak kene desite... cam aku dlu.. naik lemau memikir, ikut suare hati ke nak ikut berat poket asben ke, nak ikut diri sndri ke, nak ikut nasihat org lain? tekanan siot.... so d sbbkan tu.. aku rase mcm best plk nak share psl spital2 nie ngn kwn2 seme... kalau ade yg aku tersalah t.. korang perbetulkan je la yup...


Hospital gov:
Kelebihan:
1) Kebiasaannye... n walau mcm mana pon.. doc akan berusaha untuk para mmy2 x akan d operate... means.. bersalin normal...ni adelah prkare yg sgt best bg aku... kite dpt rase kesakitan yg same cm mak kite lahirkan kite dlu..(klu normal la..tp dlu2 tramat jrg atau blh d katekan susah nk jmpe kene operate nie..)

2) Dapat trus pegang, peluk, cium baby kite yg baru je kua dr mis v kite tu... bau darah yg amat manis.. x de hanyir/busuk langsung... mase nie nak berjurai sgt air mate.. lupe segale sakit yg bru je pas kite lalui tu.. nikmat yg x dpt nak d katekan... perasaan yg amat hebat mase ni.. (Aku dlu..pas je bby kua, nurse tu trus potong tali pusat n brdarah2 tu tauk atas bdn aku.. serius best...)

3) Makanan prtame bby.. SUSU IBU... nurse x akan bg n x galakkan bby d bg susu tepung... so.. bile bby dh d bersihkan tu... nurse akan bg kat mmy2 seme.. bleh bg bby susu prtame yg tinggi dgn khasiat n kaye dgn kolostrum tu... 

4) Sesetengah gov hspital dh bg asben msk n temankan wife dlm labour room....

5) Kebanyakkan hospital dh ade wad yg cun n tenang dh.. tp x seme hospital...

Kekurangan:
1) Layanan - yg nie msti ramai sgt ibu2 yg bersetuju ngn aku.. layanan hospital gov x se best hospital swasta... nurse2 derang kasar... tp cm ne pon x seme tmpat cm tu.. kat tmpat aku bersalin dlu.. hospital sg buloh.. so far ok je.. cume ade la 1, 2, 3 perkare yg x best..yg mmbuatkan aku cm susah nak lupe...

2) Susah utk dpt ubat2 cam ubat penahan sakit ke pe.. munkin pas dh mntak brkali2 bru dpt... de gak yg x d layan prmintaan tu...(ni bnyk dr pengalaman my friends...)

3) Dlm labour room, mmy2 akan d tngglkan keseorangan..(x tau la pengalaman org lain.. tp nie pengalaman aku...) cume selang sejam bru ade nurse dtg menjengok...seolah2 cm aku nie tahu sgt nak bersalin n mcm aku nie tahu sgt prosediur2 die... nurse tu pon n x stay lame pas dh tengok aku tu.. t die kua blik.. klu aku x tahan sgt tu... aku jerit je..panggil nurse...(mase aku dok trjerit2 nie.. dh trbuke 9 cm.. nurse dtg.. n slame je seluk n bg tau.. blm g.. bru 9 cm.. "nurse sy x tahan sgt dh nie nurse cm nak trkeluar dh...." nurse ckp.. nurse cume ckp nanti blm lg... urm...

4) X ade doc pon yg menjengok atau menyambut kelahiran bby aku... yg ade cume nurse2 yg dtg sekali sekale tu.. n semenye ade 4 org.. n sorang tu mulut die mmng cm CELAKE yg tramat sgt3x...suke tengking2, mara, kasar, memek muke yg cm nak penyepak muke aku... sgt biadap!!!! susah sgt nak lupekan nurse tu.... n ade sorang g nurse dlm labour room tu yg selalu menyokong nurse tu... wahai nurse... sy nie kesakitan nak brsalin.. bkn sy suke2 menahan sakit...jgn la layan sy mcm tu.. nurse klu x ikhlas..tolong la cri keje lain.. t buat dpt dose je.. org ramai marah / dendam ngn u.. urm...

5) Asben n family blh dtg time melawat saje... so pepandai r jage diri n baby... mmy2 pon akan kene jge bby sndri... nurse x jage...


Hospital Swasta:
Kelebihan:
1) Boleh memilih doc... sama ada nak doc lelaki / perempuan yg menyambut kelahiran bby kite...

2) Layanan tip top, anak kite d jage.. pas je bersalin... nurse akan jage anak kite.. sbb mmy2kan dh x de tenage...layanan nie la yg para mmy2 semua snggup tutup mate n byr bape saje bil hospital tu...

3) Mudah untuk d beri ubat, kalau sakit.. nak ubat? nak cucuk? ckp je.. semua boleh...

4) Ibu n bby d jage sepenuhnye oleh pihak hospital...

5) Kebanyakkan hospital swasta, bile falmily nak dtg melawat pon blh... ade family tunggu n jage pon boleh... nak dpt 1 bilik sorang pon boleh.. 

6) Suami boleh msk dlm labour room tuk temankan wife n bg sokongan tatkala wife ngah sakit tu...

7) Wad yang tenang....

Kekurangan:
1) Hospital swasta mmng trkenal dgn czer... kes kecik2, sikit.. czer... errrrr... kos die agak mahal... n kalau brsalin care nie.. penjagaan diri mmy2 dlm pantang pon agak susah...

2) Bile dh czer, doc akan gunekan bnyak suntikan n ubat-ubatan yg x bgs tuk bby..(actually ubat nie x de pape kesan pon tuk bby.. cume ye la kan.. drugs...)

3) Kebiasaannye, bby akan d susukan dgn susu formula.. so... susu pertame bby bkn susu ibu... sad :( ...tp klu ade prmintaan dr mmy2 nak susukan sndri bby rsenye drng bg...

3) Mcm mana canggih hospital swasta, tp klu kes kronik derang akan tolak ke gov gak.. n mmy2 seme stil kene byr kos rawatan yg kat swasta td.. n kat gov plk t nurse akan bising sket la...


lain2 korang cari sndri la yup.. nie aku cedok dr pengalaman aku n kwn2.... pape pon sblm brsalin tu.. p la servey btl2 tmpat yg korang nak brsalin tu.. bnyak kes x trjadi kat situ? ok x? nurse die cm nie? bayaran? dll.. semua semua kwn2 aku yg nak melahirkan tu selamat n dpt buat keputusan yg trbaik... aminnn


muah
-ainlaily-




No comments:

Post a Comment