My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jul 7, 2012

Baby 6m foods


Orkid skrng dh 6m... Dats means.. dh ble mamammm....yipppieeyyy... Aku pling suke tngk bdk mkn... Dengn comotnye time mse mkn tuk.. haha..cute sgt...

Btw nak share ngn mmys seme resepi orkid yg aku wat tuk ri nie... Aku ingt nk bg bubur sayur.. tp sbb ade bnyk kurma, kismis n kekacang yg dpt..(sister in lw) bg..si gune je la... Cme kekacang tu aku x boh sbb rsenye klu bru 6m x leh mkn kekacangkan? Ke aku salah? Tah la.. dga2nye cm tu... N tuk desert plk.. puree buah pear...


Bubur kurma brsama kismis
Bahan2:

Beras
Kurma
Kismis

Cara2:
1) Basuh beras..msk smp jd bubur...
2) Bile dh jd bubur...jgn tutup api, mskkan kurma yg dh di racik2 n buang biji bersama kismis(aku mmng pkai kismis x de bji)... Masak lg smp kurma lembut...
3) Dah siap tu.. tunggu smp suam sikit n blend...

Puree pear
Bahan2:

Buah pear 2 biji

Cara2:
1) Basuh pear, potong kecil2, n steamkan die dlm stngh jam..
2) Dh lembut t angkat, suamkan die dlu n blend... Sejukkan..siap...

mamammmmmm....

aummmmm...

jom wat tangan kepak2.. tnde sdp... yum..yum....

Actully mase smnggu lbh sblm msk 6 bln aku dh strt bg orkid mkn... tp aku x bg bubur... aku bg baby puree... dlm hampir 2 mnggu gak la.. pas tu bru strt bg bubur... org katekan x leh bg bubur trus kat bby... huhu... bg kwn2 yg ngh tercari resepi puree tu.. meh la tiru orkidnye resepi... gerenti sdp okeh.. huhuhu....


Apple Puree / Applesauce

Sediakan 2 biji epal merah. Tanggalkan semua kulit-kulit epal yang terlibat dan potong dadu. Buang bahagian tengah epal yang keras itu.

Rebus epal yang dah siap dipotong sehingga kering air rebusan. *peringatan: jangan masukkan gula atau garam!* Dah siap direbus, keluarkan epal dan lenyekkan / blend epal.

Simpan dalam bekas cute berpenutup. Masukkan ke dalam fridge, dan anda boleh sediakan makanan untuk baby anda bila-bila masa sahaja dengan merendam bekas makanan tersebut di dalam air panas.


aku gune bekas nie tuk simpn puree 

Puree lobak merah

1) Basuh lobak merah bersih-bersih, kupas kulitnye and hiris.


2) Kemudian rebus lobak merah dalam kuantiti air yang sedikit sahaja, ini adalah untuk mengekalkan khasiat dan nutrisi lobak merah tadi. Kalau air banyak, nanti khasiat hilang. Tujuan rebus adalah untuk MELEMBUTKAN sahaja. Rebus dalam masa 15 minit sahaja.


3) Selepas proses melembutkan lobak merah tadi, masukkan dalam blender. Blend lobak merah tadi sampai betul-betul hancur dan jadi puree. 

4) Bila dah siap di"puree"kan, saya masukkan lobak merah tadi ke dalam ice-tray. Masukkan gune sudu secara perlahan-lahan. 



Bubur Nasi tahu n kentang

1) Basuh beras n msk... sntiase tmbah air...

2) Bile bubur dh masak..bolehlah di campurkan dengan ikan bilis / kentang / tahu.
3) Masak lagi sehingga sayur lembut.. biarkan bubur mnjadi suam n blend 


Dessert custard

Bahan-bahan:
* 100ml susu formula/breastmilk

* 2 tsp tepung custard

Cara-cara
1. panaskan susu (jgn sampai didih). dlm mangkuk lain, bancuh tepung dgn sedikit air. masukkan tepung tu..kacau sampai pekat
2. simpan dalam peti ais..n hidangkan a a dessert (sejuk2 sket/jgn sejuk sgt).



Kentang, Lobak dan Pis Bersusu 


Bahan-bahannya
1/4 biji kentang saiz sederhana dadu
1 sudu lobak merah dadu
1 sudu kacang pis beku
1/2 cawan air
3 sudu susu ibu/formula dibancuh


Cara-cara:
Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk.

Masak api kecil sehingga empuk.
Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit.

Masukkan susu, kacau.  


 Carrots & Sweet potato


Bahan-bahan:

1 biji lobak merah & 100 grm ubi keledek yang warna oren yang rasa manis


Cara-cara:

Kukuskan lobak merah dan lobak merak hingga lembek
Kisarkan sehingga halus (gunakan blender)
Pastikan ia bukan terlalu pekat.. sekadar boleh dimakan oleh baby



Bubur kentang with kismis

Bahan-bahan:

3/4 cup of beras

1/2 biji kentang kecil

21 biji kismis (very good for brain)
air secukupnya


Cara-cara:
Rebus kesemuanya n blend…


Bubur carrot with brocolli



Bahan-bahan:
3/4 cup of beras

15 ekor ikan bilis
1/4 carrot
sedikit brocolli


Cara-cara:
Rebus kesemuanya n blend.


Mashed potato with milk


Rebus potato sampai masak....lepas masak...basuh cepat-cepat ngan air sejuk . pastu blend ngan blended sampai halus.... and campur ngan sedikit susu formula.. memang sangat sedap...
*1  of da makanan fev orkid...



*For bubur nasi....you can exchange the sayuran very often so that..adalah varity...contoh sayuran yang very good for baby is green sayuran (cos have a lot of iron) cth: sawi and bayam. And than bunga kobis...baby corn, sweet potato, lentils, etc.


Slamat mencube :)


muah
-ainlaily-

Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment