My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Oct 31, 2011

Penyakit mase hamil....

Pejam celik...pejam celik dh 7 bln usia little angle dlm peyot nie... x sabanye nak lahirkan, nak tngj muke die... nak main, nak geget pp die... hehehe... tp tkt nk brsalin... boleh? hehehe.... dlm mase 7 bln nie mcm penyakit la titibe dtg.. biase la penyakit preggy mummy kn... aku tau... msti ramai g kwn2 yg dh bese pon mngalami cm aku rase... lg2 yg ade anak ramai... huhu... aku nie bese la... bru 1st time... soooo... agak xcited sket nk cite pengalaman baru.. keh..keh..keh....

Deman / Sentiase panas bdn
Nie jd mase aku mumule prgnent dlu... tiap pagi nak bangun bdn panas... tekak sakit.... kang siang die ok... mlm mase nak tdo t demam blk... ari2 jd cm nie... bangun pagi je kepale mengong cm kene demam panas... lame gak aku bertarung ngn demam nie... dlm 3 bln kot.....tp x ari.... die cm 3 ari kene.. 1 ari x kene... t dua ari plk kene... ikut suke suki demam tu la bile nk dtg....


Muntah / Loya...
Loya n mual nie mmng dr strt preggy smp 3 bln stngah usia kandungan aku alami... blk keje.. dlm kete dh pening... mual cm nk muntah.... nak baringgg je dlm kepale otak aku nie.... x de selere mkn... tp sofar x de la muntah2... coz aku pena trbace... kate jgn bg perut kosong... atleast mkn roti ke.. biskut ke.. pape je... asalkan jgn bg perut kosong kalau nk elakkan dr muntah2... so far aku try n mmng berjaye....  aku alami muntah2 cume dlm 2 minggu je... tu pon mlm2...  n bkn mntah berturut2.. skali je dlm 1 mlm.... kire cm ala2 merase je... hsband aku pon same.. asal die nk edit gamba.. msti truwek2.... muntah die lg berdrama dr org yg prgnent nie.. hehehe... cute sgt.....

Bengkak Kaki
Ouchh... kaki aku dh membengkak dgn sehat.... titibe berbekas je... cm bantal air yg d cucuk n nnti die naik balik jd normal cm bese... huhuhu... cume bezenye.. yg kaki aku nie naik tuk jd normal tu lambat sket... kasut2 yg ade tu mmng x muat dh.... huhuhu... dh kene beli 1 size bigger.... ade org kate bengkak kaki nie tndenye anak dlm kandungan kite tu lbh besar dr biase.... tp.... kalau korang ade drh tinggi, kencing manis n kencing kotor n kene plk bengkak kaki mknenye mummy tu ade penyakit... n penyakit nie actually bahaye tuk mmy n bby... blh bwe maut....seram kan? kalau nk kurangkan bengkak kaki nie....Mummy2 kene berehat cukup, jgn brdiri lame2, n tido awal mse waktu mlm....  n kaki aku mmng mkn bngkak n bengkak coz.. aku bru pas jage booth... berdiri sepanjang 2 ari... tdo mlm mmng x pena awal... n rajin merayap... so tahniah la kat aku coz dpt bngkak kaki nie... huhuhu.....



Kulit Pecah (Stretch Marks)
Salau org tue kate.. kalau perut gatal jgn garu... t kulit perut pecah.....Kulit Perut korang pecah x? so far perut aku x de la gatal2... (x tau la kalau blm lg ke kan) tp...aku mcm bru nk nmpak2 kepecahan die sket... so far skrng.. tiap2 ari aku sapu nk bio-oil.... sbb x nak stretch Marks tu jd cpt sgt or merebak bnyk sgt... slain perut... ade gak kwn2 yg merekah kat kaki, punggung, kat kawasan pakai selua tu... ade gak kwn yg kene kat seme tmpat yg aku sbtkan nie... mane2 yg stretch marks tu nk nyinggah la.... slain dr Bio-Oil.. aku gune baby oil gak... tngk pe rase sdp bdn la... huhuhu.... tp slain dr 2 produk nie.. korang blh gak gune mnyk zaitun...

Pedih Hulu Hati
Pantang klau aku mkn cili terlebih... atau cili x msk cm smbl belacan tu.... mulelah pedih hulu hati.... cm gastric.. tp org kate tu bende biase yg akan jd tuk preggy mummy sbb dr ade blog doc yg aku pena bace.... die kate rahim kite nie (org mngandung je) akan jd besau n besau... so rahim nie akan menekan kat perut n menyebabkan asid perut bertakung.... cara nak cegah atau nak kurangkan asid nie.. korang kene bnyk mnm susu ibu mengandung tu.. aku skrng mnm Anmum choc... sdp la plk... yum2...


Sakit Pinggang / Sakit belakang...
Bende ni mmng normal... aku skrng nie... ari2 skt pinggng.... tp kwn2 aku ckp.. kalau skit pinggng.. korang just gosok2 je blakang tu slow... lg best kalau dpt hubby yg gosokkan blakang tu... bile g nk brmanje2 kan... heheheh... Jgn letak minyak panas kat perut atau kat blakang.... org kate muke anak kite mnghale ke belakang.... kang kalau hari2 tauk mnyk panas kat pinggang.. tkt t lahir mate die trkelip2... tp org kate la.. btl ke idok tu..x trpasti la plk... hehehe... Jgn korang p gatal2 dok kat kerusi urut tau... coz kerusi tu kan brgegar2.... kang begegar plk otak bby tu... n jgn lg 1... jgn urut blakang bdn tu beria2 cm mengurut org sakit.... ko gile jah? aiyooo..... t dh pas bersalin.. x sakit dh la pinggng tu.. tahan kejap je yup... (pujuk diri sndri gak.. huhuhu)


Cramps / Otot tegang
Ni mmng yg plng aku nyampah.... aaarghhh.... sgt x suke.... blh d katekan tiap mlm kaki cramps.. Biasela.. mummy2 kan akan kongsi calsium die ngn bby die... so dats y la calsium kurang.... Nurse tmpat aku checkup tu ckp kene mnm susu 3 kali sehari... tp aku x leh la... nak muntak ooo mnm susu 3 kali.. sekali sehari je aku wat.... (tu yg asyik dpt cramps tu.... pdn muke aku...) skrng smnggu 2 kali aku mkn ubat calsium.... tuk kurangkan dpt kejang kaki nie.... ubat kalsium nie gak... tuk gg aku yg dh 2 minggu sakit berdenyut2 nie... nk mkn ubat thn sakit x leh.... x leh wat pe... so sile jgn naikkan drh aku sgt ye... coz skt gg nie.. mmng asyik rase nk mara... aku pk sbb aku prggy je.. kene bnyk saba... Oh tuhan... kau berikan lah aku kekuatan... amiiinnn.....

Kencing Kotor....
Aku mmng jg minah pengencing skrng... auchhh... sgt rimas kdng2.... tp pe leh watkan.... biasenye dl 6 bln keatas nie mmng cm nie... sbb kepale bby kat bwh n dh tekan pundi kencing kite....Petua aku senang... minum air barli suam kurang manis... atau x de gule langsng.... petua nie.. mak aku yg bg.... for me... mmng mujarab... mummy2 seme kene cube okeh... kite preggy mum nie bknnye blh mkn ubat2 sgt kan... so slagi ade petua2 cm nie.. uols kene try n error dlu.... n jgn mnm 1 ari je... atleast 3-4 ari brturut2 mnm bru nmpak hasil.. slamat mncube.... tp kalau korang x rawat... takut t ade jngkitan kuman plk.... Jangkitan kuman yg kat pundi kencing nie blh merebak ke buah pinggang n blh ganggu pertumbuhan bby dlm peyot kite nie.... so tepuk dade tanye selere... kalau mls mnm barli atau cm x de efek gak.. p klinik amik antibiotik...


Pape pon... jgn lupe mkn ubat utame yg doc bg tu... ubat merah Obimin tu okeh....

Muah
-Ain Laily-


No comments:

Post a Comment