My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aug 1, 2011

Perkembangan Janin Minggu ke-18




Mcm x sngka.. my little bby dh msk mnggu ke-18... jap je ek... urm... rabu nie ade appoiment ngn doc la plk... malasnye aku nk menghadap ke gov klinik nie... coz korang tau2 la acam ne lamenye nk menunggu tu kan.. sob..sob...sob....

Wat kwn2 yg sme2 prggy cm aku.. kat sini aku ade tepek pe Mr.Google ckp mngenai perkembangan janin bile dh msk mnggu ke-18... jom skodeng:~~~

*********************

Perkembangan Janin Minggu ke-18


Sekarang Janin sudah dapat mendengarkan suara dari luar tubuh anda (oh serius? yippieyyy...) Janin akan bergerak atau melompat ketika mendengarkan suara keras (ye.. mmng pon... tiap ari pon die berputar2 360' sesuka ati die..). Otot Janin sudah dapat berkontraksi dan relaks, Janin sudah dapt menendang, meninju dan bergerak sangat aktif.(me n asben dh dpt rasekan die.. ('-')~ hehehe..) Dalam minggu ini mungkin anda sudah dapat merasakan gerakan putarannya untuk pertama kali.

Taksiran berat janin sekitar 150 gram. Rahim dapat diraba tepat di bawah pusar, ukurannya kira-kira sebesar buah semangka. Pertumbuhan rahim ke depan akan mengubah keseimbangan tubuh ibu. Sementara peningkatan mobilitas persendian ikut mempengaruhi perubahaan postur tubuh sekaligus menyebabkan keluhan punggung. 

Keluhan ini makin bertambah bila kenaikan berat badan tak terkendali. Untuk mengatasinya, biasakan berbaring miring ke kiri, hindari berdiri terlalu lama dan mengangkat beban berat. Selain itu, sempatkan sesering mungkin mengistirahatkan kaki dengan mengangkat/mengganjalnya pakai bantal.

Mulai usia ini hubungan interaktif antara ibu dan janinnya kian terjalin erat. Tak mengherankan setiap kali si ibu gembira, sedih, lapar atau merasakan hal lain, janin pun merasakan hal sama (jgn lapo2 ye bby.. coz mmy puase.. kite puase same2 yup.. hehehe..)




*********************

Perkembangan Janin Minggu ke-18



-Panjang bayi anda sekarang sekitar 6 inci / 14.2 sentimeter dari mercu kepala ke punggung
-Berat sekitar 7 auns / 190 gram. 
-Dadanya bergerak turun naik seakan-akan bernafas tetapi dia tidak menyedut udara, hanya cecair amnion. 

Skan ultrasound semasa trimester kedua menilai pertumbuhan dan perkembangan fetus, selain menapis beberapa kecacatan kelahiran, memeriksa plasenta dan tali pusat, dan menentukan samada jangkaan umur gestasi adalah tepat. Semasa skan ini, anda mungkin dapat melihat bayi anda membuat pergerakan menendang, membengkokluruskan badan, mencapai, bergolek atau menghisap jari. Bawalah suami bersama, tetapi samada dia turut bersama atau tidak, pastikan anda mendapatkan salinan gambar bayi dalam pelbagai gaya.
 


Jika bayi anda perempuan, vagina, uterus dan tiub falopio sudahpun berada di tempatnya. Jika ia lelaki, genitalnya adalah jelas dan boleh dicamkan. Jika kandungan anda lebih dari satu bayi.







*********************

Perkembangan Janin Minggu ke-18



Minggu ke-18. Walaupun matanya masih lagi tertutup, bayi dalam kandungan kita sudah dapat mengenalpasti cahaya terang menerusi dinding rahim. Bayi kita dapat mendengar degupan jantung kita pada masa ini. Bayi dalam kandungan juga telah mula berbaring pada lelemak yang boleh memanaskan badannya.

Pengaliran oestrogen dan progesterone semakin meningkat dalam badan semasa kehamilan puan masuk minggu ke-18 ini. Ia bertujuan untuk melembutkan serta membesarkan serviks untuk proses bersalin. Kesan yang sama pada selaput mukus dihidung juga berlaku yang boleh menyebabkan berdarah.




Salam Ramadhan
-Ain Laily-

No comments:

Post a Comment