My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aug 12, 2011

Berapakah nilai seorang isteri?


Sempena bulan Ramadhan yg mulia nie.. suke plk aku bace artikal2 keagamaan nie.. ade 1 nie aku bace td.. n rase nak share sgt2 ngn kwn2 semua... semoga sntiase mnjadi rujukan tuk aku n suami jugak... slamat membaca n beramal.. hehehe...

*******************************************************************

Mulianya seorang isteri disisi Allah... 
"Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak." 

Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. 





1) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

2) Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Allah ke atasnya jua. 


3) Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. 


4) Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah SWT agar tidak derhaka denganNya.
 

********************************************
Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. 
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki, juga bukan dari tapak kaki.

Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu (lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita, dekat dengan hati lelaki untuk disayangi. 

********************************************


Woman was made from the rib of man, She was not created from his head to top him, Nor from his feet to be stepped upon, She was made from his side to be close to him, From beneath his arm to be protected by him, Near his heart to be loved by him. 

********************************************



"Wahai Ya Allah!... ku tak layak ke Syurgamu ... namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu... kamilah hamba yang mengharap belas darimu .... 

"Ya Allah... jadikanlah kami hamba-hamba mu yang bertaqwa .. ampunkan dosa-dosa kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat-umat islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"...... 

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha Illa Lah.. Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illa LLah' ini. Rasulullah SAW bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!" 

Marilah kita ucapkan kalimah ini: 
"Laa ilaaha illallah!" x 10
*******************************************************************


So ape yg aku nk rumuskan kat sini... seburuk mane pon wajah/bentuk isteri korang.. sayangilah die yup... 

Salam Ramadhan 
-Ain Laily-



No comments:

Post a Comment