My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mar 9, 2011

Skim rumah pertamaku


Dh denga bajet 2011? Skim rumah pertamaku... actually aku pon bru denga kat hot fm pg td... cam best gak...By the way... amende Skim rumah pertamaku nieh? jom aku tauk kt sini petikan dr mStar...>>

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memperkenalkan Skim Rumah Pertamaku melalui Cagamas bagi membantu golongan muda yang baru bekerja dengan pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata skim itu akan menawarkan jaminan kerajaan ke atas bayaran pendahuluan sebanyak 10 peratus bagi harga rumah di bawah RM220,000.


"Skim ini adalah untuk pembeli rumah pertama yang berpendapatan isi rumah kurang daripada RM3,000 sebulan. Dalam erti kata lain, pembeli rumah mendapat pinjaman 100 peratus tanpa perlu mengeluarkan 10 peratus wang pendahuluan, seperti amalan lazim," katanya ketika membentangkan Bajet 2011, bertemakan "Transformasi Ke Arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi", di Dewan Rakyat hari ini.
Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata pada masa sama, hanya pembeli rumah pertama akan diberi pengecualian duti setem sebanyak 50 peratus ke atas surat cara pindah milik sebuah rumah yang berharga tidak melebihi RM350,000.
Bagi membantu golongan miskin dan berpendapatan rendah memiliki rumah yang selesa, Najib berkata sejumlah RM568 juta disediakan bagi membina 300 unit kediaman di bawah Projek Bantuan Perumahan Bandar, 79,000 unit di bawah Program Perumahan Rakyat dan 8,000 unit di bawah Projek Bantuan Sewa Rumah. - BERNAMA

Tp cube kome2 pikey baik2... walaupon gomen kite bg 0% down payment... korang rase korang still ble wat loan ke kalu bank rase x nak bg loan atau bank rase korang2 yg nk bli umah tu x layak utk d beri pinjam. kerajaan x ble nk pakse2 bank tuk nak ke x nak bg loan... kan? kalu aku x silap la... kalau aku silap arap maaf ye...

Nak beli umah tanpe dwnpmnt... nk ade umah sndri.. x mo menyewe dh... nk umah besar dr skrg? 220k tu... blh tahan gak tu... teres utk setengh2 kwsan lepas tu... ermmm ...sedapnye la kan.. heaven bile d angankan... Tp jom kite congak... moh.. moh...>>>> 

kerajaan kate income area 3k kan? loan utk umah yg d beri rm220k kan?dengan gaye idup kite nie..yg ade krete (koman2 myvi @ viva kot cm tu.. bulan dh arearm400-rm600 / tu bru brend produa.. blm honda ke bmw ke.. kan? hehehe), pastu pinjaman peribadi... pinjaman pelajaran ke lg... kan? PTPTPU, MARA n lain2... kad kredit g...(sure ramai gile org gune dh nie).. n lagi2 pinjaman yg ade... korang rase bank x tengok ke mende2 pinjaman korang seme nie? kalau bank ttp mate.. wat2 x nampak tu lain la crite.. kiikiki... so bile bank dh tngk.. korang rase senang2 ke bank nk bg lulus korangnye loan? aiyaaaa...mnyk cucah ooo... ingt cenang2 je olang mau bg wang ka.... huhuhu....

Tp cm ne pon, ade gak baiknye mende nie... utk yg x de utang menimbum... yg baru2 keje... nilah peluangnye tuk beli umah ngn 0% down payment... bile g kan? tp bende2 nie.. ape2 pon.. kite gak yg kene bayonye t... so... silelah ukur baju di bahu sndri.. beli la ikut agak2 yg termampu... umah flet ke... teres setingkat ke... pilih bank2 yg boleh bg interes yg x tinggi sgt...  jgn smp t rumah idaman kite nie.. d lelong semula... jage2 cik salmah... ialah... nikan... rumah pertamaku.... wink..wink..

xoxo
-ainlaily-







No comments:

Post a Comment