My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Mar 16, 2011

Nak sehat... nk sehat....



Korang selalu senggugut x? aku kalau mase sekolah dlu.. senggugut x yah ckp r.. mcm nk mati.. nk mamfus weh... mase tuk.. dok try2 tauk mnyak angin... mkn panadol mentrual... mcm2 ubat ada... tp nak adooooo... kesannye still same... siang mlm aku mengadoiii... iski sk... korang period ok x? aku kalau dtg tu kompon lame.... maunye 8-9 ari.. tu time normal aku la.. n sakitnye mau 4 ari.. ciannn aku... mase tdo.. nk pusing kiri x le.. kanan x le.. hangin je 1 bdn... aiyaaakkk!!


Cantik je minah nie cakit peyot... kalau aku mcm mak gozila dh jdnye..huhu

last2 mase aku blaja kt Unisel dlu... housemate aku pon suke nelan vitamin2 nie gak.. so die yg cdngkan mkn Evening Primrose Oil nie...dlm mase 1-2 bln aku tgk same je.. pas bln seterusnye baru beransur2 ok... sakit time tepeot tu pon dh beransur kurang dlm 2-3 ari... ye la.. penyakit nk dtg senang.. nk pg lambat.... kan...x pe mkn je.. sabar tu kan separuh dr iman...



Tp tau la aku niekan pelupe yg amat... n kedekot gak la kadang2.. ngehhhngehhh.. hehehehe... ade 1 mase tu... EPO nie dh abis... n period pon dh ok kan.. so aku x bli dh la... ade la dekat setahun kot... malas.. hehehe... then lame2 cm jd balik... so akak opis aku plk yg sugeskan mende yg same... n now aku dh strt telan balik dh.. nak mo cakit2.. nakmo2... hehehhe...smp akrng aku dh keje nie... tu la antara benda wajib yg aku mesti kene amik... evening primrose oil... vitamin nie bagus... sekarang period pain ade pon cume 1 ari je... kdng x de langsung... n time period pon dh normal cm org lain... 6-8 hari.. x kan lari pon... syukur alhamdullillah.... 
Dlu aku mkn brend Kordel's



Skrng aku mkn brend Safwa... jauh g murah... ala pe pn brend.. isi same je kan?

Meh aku tepekkan kebaikan Evening Primrose Oil nie yg aku cilok dr org lain nye page... hehehe...

KEBAIKAN EVENING PRIMROSE OIL
Ia menurunkan tekanan darah, kolesterol dan berat badan, melancarkan peredaran haid, meningkatkan kesihatan kulit dan menolong keadaan keradangan. Jurnal Perubatan New England telah membuktikan ia berkesan bagi rawatan penyakit kulit.
EVENING PRIMROSE OIL juga
  • Melegakan simptom prahaid.
  • Melegakan sklerosis.
  • Mengurangkan pembekuan darah dalam arteri.
  • Mengurangkan radang sendi otot.
  • menguatkan sistem imun

Kebaikan & Khasiat EPO


1. Haid (PMS) – mengurangkan rasa tidak selesa dan bengkak pada abdomen,payudara dan juga meredakan rasa kemurungan dan iritasi. 

2. Jerawat dan masalah kulit - sebaiknya dimakan dengan Fish Oils dan lebih elok dimakan dengan ubat yang dicadangkan oleh Doktor untuk rawatan. 

3. Kolesterol dan Tekanan Darah - telah terbukti dapat mengurangkan tekanan darah dan kadar kolesterol. Bagi mereka yang dah ada tekanan darah tinggi & kolesterol, akan ambil masa berbulan untuk berhasil. 

4. Rheumatoid Arthritis (kegagalan sistem imunisasi) – sebaiknya dimakan dengan ubat non-steroid & Fish Oil. 

5. Ketagihan rokok dan arak – Membantu mengurangkan rasa ketagihan dan kemurungan akibat berhenti merokok dan pengambilan arak. 

6. Sistem Imunisasi – kekurangan kadar essential fatty acids mungkin tidak akan membantu daya pertahanan badan untuk melawan virus penyakit (contoh: selsema) 

7. Lain-lain - Obesiti, tahap awal Kanser Payudara, Childhood Hyperactivity (ADHD) dan Schizophrenia (a psychiatric diagnosis that describes a mental disorder characterized by abnormalities in the perception or expression of realitywikipedia



Perhatian! 
Tidak boleh diambil oleh pesakit yang menghidap tekanan darah rendah, selepas makan aspirin (panadol, milidon, dll). Juga untuk pesakit yang menghidap sawan. Juga tidak sesuai untuk ibu mengandung, diragui akan mengakibatkan gangguan hormon.

Kalau ikut2kan aturan makan.. korang kene mkn 3 biji sekali...setiap ari... tp aku malas... cepat abis woooo.... g pon kalau mkn EPO nie bnyk.. selere mkn pon jd g bnyk... korang same cm aku x? so aku cume mkn 1 ari sebiji... ala... janji vitamin tu masuk dlm bdn kite kan.. walau sikit.... tp masalah ke2 aku plk... smp bile aku dok bergantong ngn vitamin nie ek? smp bile2 la kot...

xoxo
-ainlaily-



No comments:

Post a Comment