My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Aug 15, 2011

Perkembangan Janin Minggu ke-20

Pejam celik.. pejam celik dh 20 minggu usia bby dlm peyot nie.. means dh 5BULAN!! awsemmm tol.... hehehe... perut aku pon dh mkn membulat menunjukkan sexy beliau.. hehehee.... n paling aku kembang idung coz aku x tnggl puase g... Alhamdulillah sgt.... Allah bg aku kekuatan tuk mengerjakan ibadah puase nie... 

Oh msk 5 bln nie... bby aku dh gerak2... mnggu ke 18 ri tu g dh grk2.. tp mnggu ke 20 nie die mkn trserlah sket... hehehe... tp so far bby dlm x bnyk ragam... hehehe.. tak tau la t... tp mummy doakan moge bby mmy nie jd anak yg baik2.., dga ckp org tue.., x bnyk ragam...jd anak yg soleh / solehah yup... nie aku de amik dr babycenter.com tntang perkembangan bby.... msti bnyk kwn2 yg janin seusia ngn aku kan? jom skodeng pe jd bile dh msk 5 bln nie...
Bayi anda berukuran lebih kurang 6.5 inci / 16.5 sentimeter dari mercu kepala hingga ke punggung dan terus-menerus menambahkan berat badannya. Satu lapisan bahan yang licik dan putih bergelar verniks kaseosa mula membalut bayi anda dan melindungi kulitnya semasa dia berendam lama dalam cecair amnion. Ianya juga akan menyenangkan pelahiran. Pada minggu ini, bayi lebih banyak menelan dan ini merupakan latihan yang baik untuk sistem pencernaannya. Setelah bayi anda menelan cecair amnion, badannya akan menyerapkan air yang terkandung di dalamnya dan menyalurkan selebihnya ke dalam usus besar. 
Anda mungkin mahu mengikuti kelas antenatal jika anda belum lagi berbuat demikian. Samada anda ibu buat pertama kali atau hanya mahu mengulang kaji, anda akan mendapat manfaat apabila mengikuti kelas berstruktur. Apapun falsafah di sebaliknya, kelas antenatal boleh menyediakan anda bagi menghadapi semua kesukaran dan kesakitan kelahiran. Anda harus merancang untuk menamatkan kelas menjelang37 minggu kehamilan, sebab pada masa itu anda dianggap sudah cukup bulan dan pelahiran boleh bermula bila-bila masa. 

Berhati-hatilah dalam memastikan anda mendapat zat besi yang mencukupi. Bayi anda memerlukannya bagi pembuatan sel-sel darah merah, antara lain. Sebenarnya, adalah sukar untuk anda mendapatkan jumlah yang terlalu banyak dari makanan semata-mata, kecuali dengan memakan secara berlebihan. Makanan yang kaya dengan zat besi adalah antara lain, daging merah tanpa lemak, ikan, kekacang lentil, bayam dan bijirin yang diperkuatkan dengan zat besi. Lihatlahpanduan makan secara baik kami untuk melengkapkan semua maklumat yang anda perlu ada. 

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim. 





Salam Ramadhan
-Ain Laily- 

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. blog ini adalah blog peribadi saya... sesiapa yang rasa bosan dan x suke sile jgn bukak blog nie atau jgn dtg tngok lagi.tq.

    ReplyDelete
  3. kite suke jer nengok blog kak ain.. hehehe... baby dah besa~~ x sabo nak nengok baby kak ain.. mesti comei~~

    ReplyDelete
  4. hehehe... x de rin... ade yg bg komen cm hampeh.. tu yg kite delete n tulis cm tu... aiyakkk.. hehhee

    ReplyDelete
  5. apesal delete komen sye..serius blog awak bosan dan sye menyampah..dah la sombong,dari sebelum kawin sombong sampai sekarang,jage2 ok..tau la nasib awak..

    ReplyDelete
  6. Salam... walaupon kau kate bosan.. tp x sngka kau minat bace blog aku gak kan...? still update komen kau yg x membina tu... tq la coz x reti2 nak brambus n minat nak tau pe perkara bosan yg terkini yg aku nak tauk.. hehehe... mn kau tau aku sombong? lame gak kau usha aku kan? dr sblm kawen... suprise.... ko minat aku ke? x sngka aku ade gak peminat pengecut yg memaki2 tanpa nama nie.. hehehe.... btw... nasib aku bkn kat tngan kau... aku cuma takut Allah s.w.t shj. thanks..

    ReplyDelete