My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nov 4, 2013

Terlebih rajin ;)

D sbbkn pg td mls... Soo tnghri ni dh rajin plk nk masak...hihi.. Ri ni msk udang msk tempoyak... Ayam masak merah, masak lemak putih kobis, sambal belacan buah kuinin, ikan goreng n telur dadar ;)

Jom aku share resepi lauk yg x seberapa ni ;)


Masak lemak tempoyak udang

-tumbuk cili api, masak dengan air kosong kjp (cili api yg aku tanam ni pedas gile, so kne masakkn kjp), masukkn bawang seulas yg dh d tumbuk lumat, kacau, masukkan santan, kacau, masukkan serai. Serai tu tumbuk la sket ujung die. Buh tempoyak secukup rasa. Masukkan serbuk kunyit.. Asam keping, Santan agak dh masak tu, masukkan udang (kalau blh jgn la udang yg kenet2 tu...x syok btl), buh garam + gule secukup rase, masukkan daun kunyit. Kacau n rase.. Klu dh sdp angkat... Senang kan? 

P/s:
-tempoyak tu aku wat sndri..x bli tempoyak yg dh siap cz takut masam sngt (cara wat tempoyak: durian yg x berapa best cth x manis ke berair sgt ke..korang buang biji die.. Buh garam + gule..peram...senang kan..)
-cili api daun kunyit n serai tu aku tanam sndri, x yah bli ;)


Ayam masak merah a.k.a msk sos

-goreng ayam smp dlm die dh x de darah...
-goreng cili blender smp hilang bau cili, masukan bawang blender, kacau smp sebati n naik bau wangi.. Masukkan sos tomato sesudu (seeloknye x yah msk sos tomato, pkai buah tomato g bagus..fresh..tp laki aku x makan buah tomato..sooo aku buh la sos tomato), masukkan sos cili 3 sudu / 4 sudu.. Kacau... Buh garam + gule sikit je sgt2.. Cz nak gantikan serbuk perase..aku x pakai serbuk perase... Last skali buh ayam yg dh siap goreng td..rase dlu klu ade yg kurang / terlebih.. Siap...

P/s:
-cili blender aku x suke bli.. Cz cm ade bau cuke.. X reti nak begger dlm masakkan.. (Cara wat cili blender: cili kering tu kerat/gunting, pas tu rebus..mase rebus buh minyak setitik.., tnggu suam sket, mesen..mase mesen tu letak bawang besar sikit..tujuan letak bawang tu tuk wat manis2 kt cili gituewww...siap...)


Kobis masak lemak putih

-kobis n carrot tu masuk dlm periuk..buh sikit air.. Utk lembutkan sayur je.. Agak dlm 2-3 minit tu.. Masukkan cili besar, bawang merah n bawang putih yg dh d hiris bersama2 santan... Kacau je sentiase... Masukan ikan bilis (nak gune udang pon sdp gak), kacau.. Buh garam n rase.. Last buh buah tomato.. Kacau... Klu sdp dh blh angkat...

P/s: klu nk rase pedas blh letak cili api yg d hiris.. Aku pakai cili besar je.. Sbb ni anak aku nk makan..ciannn die t ;)


Sambal belacan buah kuinin

-belacan tu bakar jap..jgn bnyk..besar ibu jari yg area kuku je.. Blend kan belacan tu ngn cili masak dlm 4-5 batang..bile dh lumat masukkan plk buah kuinin tu blend sekejap.. Siap ;)

P/s:
-blh juge gune buah mangga / bacang.. aku suke gune kuinin cz bau die kuat...

Sekian sahaja resepi campak2 dr aku.. Heheeh.. Slmt mncube.. Buat dengan hati yg ikhlas utk keluarga trcinta.. Knfrm sdp ;)


No comments:

Post a Comment