My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jun 14, 2013

Perginya ayah tercinta

4 bln selepas ayah mertua meninggal... Ayah sendiri plk meninggalkn kami semua... Ya allah... Sedihnye tuhan je yg tahu ;)

Lepas je arwah ayah kluar dr KPJ.. Die nmpk sehat.. N semakin ok smp blh drive krete sndri... 

Seminggu lbh pas tu ayah demam n semput blk.. Msuk hospital sg blh sbb tu je yg plng brhmpiran.. Masa ni, aku bru blk dr kursus d johor.. aku mmng pk dh nk amik hlf day tuk esok hrnya.. Nk jage ayah...

Besoknye..hati ni mmng x sdp.. Aku trus el..x jd half day.. Lantak la..sesape nk mara pon..ayah lbh penting.. Pepagi lg aku dh ke hspital... Ayah nmpk dh ok sket...

So tnghri tu, Bwk mak blk tuk mandi n solat..(mak dr mlm td jg ayah kt spital) Tp sblm blk tu smpt gk suapkn ayah mkn.. Nmpak berselere dr biasa, bg minum.. Ayah smpt buang air besar dlu..sblm aku n mak blk tu... Assalammualaikum ayah...Ptg t ain n mak dtg blk.. 

D sbbkn mak ade, n ayah pon nmpk mkn sihat, so aku blk klang dlu.. P amik orkid..

Baru nk bg orkid main beskal... Mak lang call, ckp doc kt spital call srh kami sekeluarga brkumpul.. Ya allah.. Apa yg dh jd? Td ok.. AYAH...!!! X pk pnjang..trus aku hntar orkid kt pngasuh n trus ke hspital blk... Sepanjang prjalanan, hnya tuhan je yg tau betapa risau nye aku..

Smp hospital, ayah dh tuka wad.. 'wad dlm pemerhatian' ... Sedihnye tngok... ayah nmpk lemah...kt sni ayah x pakai tiub kt hidung dh.. Sni pakai topeng oxcigen... Sbb doc naikkn jumlah oksigen ayah... Tp cm ne pon ayah still trcungap2... Tp ayah still blh brborak cm biasa.. ptg tu bg ayah minum susu..die x lalu mkn... doc bg ubat asma melalui suntikan... (doc ckp dlm darah ayah oksigen kurang).. lps d beri suntikan... bdn ayah berpeloh.. tp kuku tangan n kaki sejuk sgt... aku dh x sdp hati... mungkin kah ni petanda...argh..ayah nmpk ok..cume lemah...boleh borak g...ya allah...jauhkn lah perasaan yg bukan2 ni...ayah akn sembuh..insyaallah...

Ayah...ain urut ayah ni...ayah klu sakit ckp tau..ayah kne kuat... ayah nk pape g? ayah ckp je..t ain crikn... ayah...nape kaki ayah sejuk sgt ni? ayah sejuk ke? ...'x...panas...' jwb ayah... Hati ni semakin x sdp ;(

Mak..mlm ni ain temankn mak jaga ayah ye..sian mak sorang2..takut ayah nk berak ke t..mak payah pulak... (masih segar dlm otak aku ni, apa yg berlaku, apa kata2, setiap inci kejadian..mlm ayah yg trakhir) 

Ptg tu..alang n pak lang dtg melawat..ayah yg terbaring smbil bersadar tu semakin mengensot ke bawah..aku dh menangis dlm hati... 'Pak lang blk dlu..nanti kitorang tdo umah ain..tolong tengokkn adik2..esok ktrng dtg lg..' ...........

Tengah2 urut ayah...doc dtg jumpe kami....ckp 'ayah awak ni nmpknye x blh trima dh oksigen ni..x ckp..kne yg lg kuat...' 

Awak sekarang ada 2 pilihan... 
Sama ada pihak hospital akan komakan ayah awak n tebok leher die... Utk memudahkn pernafasan... 
Atau pakai oksigen yg lbh tnggi dos die..TAPI.. oksigen ni sgt kuat..kami bg masa 2jam sahaja.. Klu lbh 2 jam ayah awk mmpu brtahan..maka ok la tu..kite akn teruskan...klu sblm 2 jam ayah awk x mmpu tahan..awk siap sedia n call la semua ahli keluarga... ' ya allah..ayah nmpk ok..tp npe doc ckp cm ni... Aku serius rasa nk trduduk bile doc ckp cm tu... Ya allah... Apa harus aku buat? perasaan x tau nk ckp... dlm hati ni.. mcm nk pukul je doc tu... kau cuma doc..bkn tuhan yg nk bg masa berapa lame blh hidup..aku mmng x blh terima...tp..doc lbh bnyk pngalaman..die tahu ape yg die lakukan... 'x pe la doc...sy x setuju ayah sy di koma(pengsan) kn... doc bg la olsigen yg kuat sikit tu..sy yakin..ayah kuat...Mak yg tramat risau pas doc ckp trus pg surau n nk solat hajat.. Hati dh x rasa pape mse tu...kosong n x tau nk wat pe... Aku trus call amjie..amjie kata nk blk esok...'Jangan, blk mlm ni gk...cm ne cara,apa pon jd..amjie blk mlm nie gk..trus ke hospital' smbl call...smbil nangis...aku dh cm org gile yg x ketentuan arah dh... Call aswad pon aku nangis2... 

Aku trus gengam tangan ayah... X lame tu..oksigen yg kuat tu smp... 5 minit ayah pakai...ayah trus bukak... 'Ain...x nk... Jom la pg tawakal..sane ok kot'... Ayah...ayah kne bertahan..ayah kne cume lawan penyakit ayah..ain yakin..ayah boleh...' Smbil tu aku pakaikn blk topeng gas tu...

X smp seminit, ayah bkk blk topeng tu smbl tercungap2 yg teramat sgt... Aku x tahan...berderai air mata masa tu gk... Ayah pndang tepat kt mata aku..mcm mntk tlg.. Aku trus memekik berlari kat nurse... 'Nurse tolong ayah sy.. Ayah sy mcm x blh terima gas tu' perasaan malu mmng dh x de ms ni...

Apa yg nurse buat...cume pakaikn topeng gas blk.. Tu je... Aku terus pelok ayah... Smbl tangan kanan aku usap kepala ayah... Aku bisik..Ayah.. Ingt allah ayah..ain ade dgn ayah ni..ain x kn tngglkn ayah...ayah kne kuat...ain syg ayah..ayah la satu2nya ayah yg ain ada...jgn tngglkn ain..ain syg ayah...smbl tangan kiri aku genggam tangan ayah.. Hanya kami berdua...keadaan hsptal senyap..semua tngok aku yg dh mcm org x keruan ni...

Aku trus call mak.. Mak dtg sini skrng.. 'Mak tanya kenapa ain?' Aku trs ckp 'SEKARANG!!!' Maaf kn ain mak.. 

'Hello assalamualaikum...alang dtg hospital skrng..ayah dh nazak.. Nurse aku panggil g sekali...'

Amjie dh kat mana..? Cepat.. Ayah dh nazak... Dtg sekarang jugak n CEPAT.. 

Ni la org2 yg aku ingt tuk mlm tu...

Sambil cium pp ayah..n pelok... 'ayah...maafkn ain ayah..ain slalu gaduh ngn ayah, slalu x dnga ckp ayah..tp ain syg ayah...mohon ampun ayah..halalkan segala ya... Berpuloh kali aku cium ayah..smbil berlinang air mata...ain syg ayah... Mak syg ayah..adik syg ayah...amji syg ayah...semua syg ayah... Ingt allah ayah... ALLAH.....  Ayah hanya mampu angguk..

Ayah semakin nazak...

Aku hnya mengucap kat telinga ayah... Lepas mengucap..aku zikir kalimah ALLAH.. Smbil usap rambut ayah..smbil pelok n cium pp ayah.. 

Mak yg bru dtg dr surau..trus jd x menentu tengok aku dh menangis2 tu... Ayah dh x de ke ain..?smbl menangis..smbl brlari anak ke arah kami..

Mak mintak ampun kat ayah.. Kami cuma mampu menangis mlm tu.. N bisikkan kalimah syahadah... Sementara aku berlari Pnggil nurse lg..'nurse tengok ayah saya sekarang!!! X mampu dh nak ckp yg lain2... 

Aku n mak.. Hanya mampu pelok ayah..rasanya ni utk yg trakhir kalinya... 

Kami kene ketepi..doc n nurse dtg bg bantuan... Mlm tu 7.50mlm.. Ayah menghembuskan nafas yg trakhir... Mak trs trduduk..aku pelok mak.. ayah kau dh x de nak... 

Masa nie semua keluarga dh smp tp drng masih d parking.. Doc pum kan dada ayah.. Bg masih brnyawa.. Sbb abg, nurul, alang n adik2 seme dh smp.. Masa drng naik.. Mesen nyawa tu menyala balk..ade graf blk.. Sempat abg n adik2 cium n ckp dngn ayah.. Walau hakikatnya.....

Selama nie..aku slalu ckp..x dpt bayangkan klu mak n ayah x de.. Tp skrng bkn bayangan lg.. Ayah dh prgi meningalkan kami buat selama-lamanya...

Ain x kan lupakan ayah..ayah lah satu2nya ayah ain.. Ain sayang ayah...alfatihah.....


No comments:

Post a Comment