My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jun 29, 2013

Kari Ayam For Dummies ;)

Apasal nama Kari Ayam For Dummies? Sbb resepi ni siap gamba.. Bg yg bru 1st time nak buat tu..blh la wat rujukan.. Cam aku dlu mumule nak masak.. Susah gak.. Huhu.. Jom la kite share same2.. Ni kari ayam cara aku... Ade byk g cara..ikut citarasa masing2 ;) 


Bahan2:
1 ulas bawang besar
1 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Halia (agak2 besar kuku ibu jari)
Garam
Gula (aku ganti ajinamoto ngn gule)
1 batang Serai(dititik) *x nak letak pn x pe
1 peket kecil rempah kari daging babas
1/2 ekor ayam
1/2 biji kelapa (santan)
Rempah ratus(bunga lawang, kulit kayu manis, cengkih)
Tomato

*ada org suke letak kentang, ade gak suke letak kerisik, ade gak daun kari.. Terpulang..tp klu kari ayam x yah daun kari pon x pe ;)

Cara2:

1)
Tumis bawang besar, bwg merah, halia n bawang putih smp naik bau wangi..

2)
Masukkan rempah ratus n tumis lagi..

3)
Bancuh serbuk kari babas dengan sedikit air.. N masuk dlm kuali n tumis..buh air g sikit, masukkan sekali serai yg dh d titik. Kacau smp hilang bau rempah/smp rempah masak.. Cam ne nak tau rempah masak? T naik minyak sikit...

4)
Setengah biji kelapa tu banyak ni la.. T kelape tu mesen dgn air n tapis..mesin g n tapis(2x mesin).. Dapat la banyak ni santannya.. **ada org suke gune santan yg dh siap, ade gak suke santan kotak n ade gak yg gune susu kotak..terpulang la** Dah tu.. Kacau... Dlm seminit...

5)
Masukkan ayam dlm setengah ekor.. Masukkan garam n gula (gula tu jgn buh banyak, die cume jd pengganti utk ajinamoto je).. Kacau smp menggelegak n smp santan masak.. T bau santan
 plk kan?

6)
Last sekali, masukkan tomato.. Aku suke mini tomato ni.. Pasal aku x yah potong2.. Dasar pemalas kan aku.. Kiki... Gaul n rasa.. Gula n garam cukup x? Klu x ckp p buh g.. klu dh ckp.. dh2 tu.. Gaul2 smp tomato lembut sket(jgn smp tomato lembik)

Siap.. Blh mkn ngn nasi, nasi lemak, lempeng ataupon roti (p bli roti kismis, pas tu stimkan... Makan ngn kari sdp wooo)

Ok dh.. Aku makan dlu.. Jmput sume... ;)

xoxo
-ainlaily-

No comments:

Post a Comment