My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Mar 20, 2012

berpantang.

semua mommie.. msti dh melalui zaman brpntngkn... tp ade gak mommie moden yg dh x ikut amalan berpantang zaman skrng nie... ade yg kate leceh, x ckp mase n bla..bla..bla... actualy btl gak la tu... klu kite nk brpantang.. kte mmng x leh mngharunginye srg2.. yolah mok cik... mane nk tngk anak nangis, anak yg dh sediakala dh besar, yg bru lahir.. mane urus umah, baju etc.. so keadaan2 nie la yg menyukarkan kte tok berpantang... wahhh dh cm writer tuk majalah mak bapak dh aku.. kikikki.. tp... cm ne pon.. klu ade yg bntu kte mase pntng, cth cm mak, mil, bidan dll.. insyallah kite blh brpantang dgn smpurne...

kenapa kte kene brpantang ek? nie soalan aku mse dh nak brsalin dlu... tp skrng aku dh tau n nk share ngn seme mommie tu be yg blm tau or yg frst time jd mmy.. tujuan brpantang nie utk memelihare kesihatan ibu2, utk menyembuhkan rahim kite tu balik n tok kesitahan miss v kite skali..kikiki....


tempoh brpantang biasenye 44 hari.. tp ade gak yg wat 100 ari... trpulang.. lg lame, lagiiii lah mnguji kesabaran... tp kalau kite buat amalan brpantang nie ngn tekun, ngn berdisiplin n sempurne.. kompom kite akan dpt potongan bdn kite yg asal.. ade yg dpt g cntik dr yg asal.. n jd sehat mcm biase... n blh trunkan berat bdn skali...

klau kite malas or x de mase n wat so eva tu... kite mmng tmpah penyakit la jwbnye.. nanti urat kat kaki bengkak n timbul2, nanti sakit2 bdn x ilang, bdn cpt gemok..cpt mnggeleber, cpt nmpk tue, angin2 dlm bdn n mcm2 g...aku dlu x brpantang sungguh2... sbb en asben n mak dpt jg btl2 smnggu yg prtame je.. pas tu seme org keje... bby aku plk jenis yg kuat nangis mse tu.. n 'o' pngalaman psl brpantang plk... so agak susah gk aku nk urus dri sndri... actually mak aku dh aply cti 2 mnggu jge aku..tp titibe bos die bg smnggu je plk.. huhu.. pe blh wat kan? so d sbbkn tu.. sakit kaki aku mmng lame sgt nak ilang... kaki kanan plk asyik kebas je.. kebas dr strt bersalin tu.. smp sminggu pas abis pantang bru die ilang.. alhamdulillah ilang gak sakit tu...

nanti dlm entry lain..t aku sharekan pe yg kte kene amalkan mse brpantang okeh.. nie pe yg aku tau brdasarkan pe yg aku wat n pengalaman aku je.. pape x btl tu sile la tegur2 yup... papai...

No comments:

Post a Comment