My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mar 21, 2012

amalan mase berpantang bersalin :)

jom kite share2 okeh pe yg aku wat mse brpantang dlu...

pilis
-pilis nie kene sapu kat dahi n blakang telinge.. tujuan die tok hilangkan pening n elakkan cpt dpt pnyakit pekak..

param
-aku sapu satu bdn.. tp aku cmpo ngn jeli gamat skali..

lulur
-tuk putikn kulit, melicin n melembutkn kulit skali... sgale daki2 tu kopom blh tnggl klu rajim buat lulur nie...

urut
-urut nie mnde wajib skali yg msti buat.. sbb pe.. tujuan yg plng utame.. tuk bnykkan susu.. n sbb2 lain tuk lancarkan prjlnan drh, keluarkan drh yg msh ade kat sarung bby kite dlm perut tu, naikkan rahim uols, betulkan blk urat2 yg dh lari2 tu, yg dh berangin2 tu.. kirenye urut nie tujuan asal die tuk cepatkan proses penyembuhan kite pas brsalin tu..
- urut yg wajib buat 3 kali n seelok2nye pas blk je dr spital tu..trus urut.. tp de gak yg wat smnggu, 2 mnggu brturut2, smp abis pntng dll.. sukati korang la.. aku dlu 3hari pas brsalin n 3 ari jugak mase nak abis pntang..

bengkung
-sblm pakai bengkung, aku akan tauk rempah susut perut yg aku campo ngn losyen halia, jeli gamat, n oil.pas tu bru ikat bengkung kemas2..
-bengkung nie bagus, coz blh watkan kite kurang mkn, cpt kurus, kempis kan perut, montot, pehe, memecahkan lemak, n baik pulihkan posture bdn kite jd tegak blk n jugak bgs tuk bfkn bby...

bertungku
-mak cik yg urut aku tu ckp.. brtunggu nie tuk mngeluarkan drh beku yg de dlm perut kite tu, blh mngecutkan rahim n mengecutkan lemak.
-t mak cik tu die cm tolak2 kat peranakkan kite tu, orng pnggil sengkak ke atas.. tuk elakkan rahim jatuh..
-bakar batu, n balut ngn daun sirih n balut ngn tuala..pas tu bru bertungku or berbatu 1 bdn.. klu wat sndri.. wat la mane2 yg tngan kite smp.. tp jgn tngglkan tang perut n pehe okey :)

mandi herba
-mandi herba nie tujuan die tuk cergaskan bdn, buang angin, hilangkan bau hanyir bdn, n rawat blk urat2 kte yg dh trputus..trbelah 3-4 tu kan.. nie lah masenye nk mrawat blk..

bertangas
-cm mandi wap tu la.. herba2 die omak aku yg watkan sndri.. tq mak.. i lov yu.. muah..muah...

rebusan daun sireh
-rebus dauh sireh n gune mase nak cuci miss v. air die kene suam mase cuci tu..
-tuk cptkan jahitan miss v tu smbh, kurangkan/elakakn jangkitan klat kat bwh tu, kurngkan n smbuhkan keputihan.

dari segi kene makan plk~~

jamu
-aku mkn jamu mak dare... n strt mkn 2mnggu pas bersalin je.. sbb aku takut bby panas n nk elakkn bby dr dpt kuning...
-pas brsalinkn bnyk drh kua.. bdn sejuk.. so jamu nie tujuan die tuk panaskan bdn la.. selain tu, die blh mngembalikan tenage kite blk.. dr lembik cm SOTONG.. jg STRONG.. yeahhhh!!!

telur ayam kampung+ madu+ kunyit hidup
-euwwwww.. msh trase geli kat tekak aku.. tiap kali mnm mnde nie msti nk trmuntah blk.. aku mnm smnggu skali je... x kuase aku.. hahahaa...
-khasiat die tuk memerahkan muke yg pucat tu blk, elakkan batuk, tmbah darah, cptkan proses smbuh rahim kite tu n plng pntng tuk elakkan meroyan dlm perut..

minum air rebusan daun sireh
-tuk kurangkan bau bdn yg x best, blh kurangkan sakit2 yg dlm mulut cm sakit gg, bau mulut etc..

rebusan akar kayu
-arghh sngt streesssss ble kene pakse n trpakse mnm... sbb sngt sdp gile... hahahaa..aku mnm smnggu pas brsalin smp abs pantang n jmlah minum tu 5 kali je... kiki... x larat ngn rase die...
-mnm akar kayu nie tuk cptkan smbuh luke pas brsalin, tuk panaskan bdn blk n tuk kesihatan jangka panjang...

air asam jawe
-air nie tuk nak kurus blk.. n tuk kurangkan perut buncit...

air jeli gamat
-tuk smbuhkan luke dalaman n aku mnm tuk mudahkan aku nk berak... hhahahaa...

ok lah momies semua.. slamat berpantang...

1 comment:

  1. Selain itu.. blh try amik vitamin untuk kesihatan badan.. more @ http://orkidhijabs.blogspot.com/search/label/Bersalin

    ReplyDelete