My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Nov 8, 2011

Deeeemoookkkkkk~~~

Ramai org takut preggy sbb tkt demok(dulu2 aku pon same.. kikiki) Nie aku ade berite baik tuk org2 yg mcm nie, tuk mengebestkan ati korang.. hahaha... arap2 la kan.... aku suke sngt bace blog Dr. Zubaidi... bnyk sgt info2 kesihatan yg aku rase best tuk bace.... Salah 1 topik yg aku teruje nk share tuk entry kali nie.. tajuk die 'Penambahan Berat Badan Ketika Hamil'... 


Wahai kaum2 lelaki a.k.a sang suami... jgnlah korang memperlekehkan berat bdn wife2 korang yg ngah preggy.... Tahu x yg Dr. Zubaidi ckp... penmbahan berat badan nie mmng sgt2 penting..tujuannye untuk membentuk fizikal bayi dlm rahim, n tuk penambahan saiz organ-organ ibu (utk sokong proses kehamilan n tuk penyimpanan tenaga...So jgn ingt org preggy nie.. cume berat die n baby je okeh... mcm2 berat yg die kene tnggung... 


Tapi... mummy2 jgn suke sgt plk... sbb klu sblm prgnant uols ade berat bdn berlebihan... Nanti mase preggy korang mudah dpt sakit2 lain mcm kencing manis, drh tnggi n yg mmng ade penyakit tu..t tkt penyakit tu mkn teruk plk... Kalau dh dpt diabetis nanti blh jejaskan kesihatan baby sekali... n takut2 gak kalau x dpt lahirkan baby secare normal... sbb baby akan jd besar.... Awwww... mak x nak d bedah... x rele....

Mase mule2 prgnant mmng uols x leh nak tmbahkan berat bdn... mane x nye.. dgn morning sickness g, pening, muntah... aku alhamdulillah la.. dugaan mase transmeter 1 dlu lain... aku x de muntah2 pon.. mlm2 je... tu pon skali sekale... yg tiap2 ari cume demam tiap kali bngn tido, loya, xselere mkn, pening n asyik nk marah... hahaha.... tp so far kejap je... dlm dh msk 3bln mngndng tu... seme dh normal blk....


Kate kat blog Dr. nie... Mummy2 perlu tambah berat bdn die 1.5kg - 2kg tiap bulan... n kalau nurse yg aku p wat checkup (klinik gov) tu plk kate... mesti tambah berat bdn 1 kilo dlm 2 mnggu..... so mane 1 nk gune? sukati korang la... hehehe... Pape pon... mkn mkanan yg berkhasiat... 

Muah
-Ain Laily-

No comments:

Post a Comment