My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Mar 11, 2013

Chicken pox

Hari tu orkid demam kuat... suhu tinggi gile.. x turun2... lame gak la.. dlm 3 hari... aku dh smp pening dh... smp.. doc klinik Tan tu ckp... kalau x elok2 gak.. kene p gov hospital n amik blood test... OMG... takut gile... 

Last2.. hr ke3.. dh kua merah2... mak ckp.. nie demam campak.. tp esoknye ade yg dh menggelembung sket merah tu.. ade berair n ade berdarah... okeh.. x lain lg.. CIKEN POX.... hampehnye ciken... huhu... Sian anak aku.. menahan gatal n sakit2... dh la bru pas kene demam capak... ni ciken pox plk... dugaan betul .. sabar ye syg...

Meragam n merengek je sepanjang masa... tdo pon berdukung je.. gatal kan bile letak kat tilam tu...

Dah la ciken pox... dlm masa yg sama ade ulser dlm mulut.... tu yg meleleh je air liur tu... makan x nak... susu x nak... sian... turun berat badan tu mendadak....





Finally... pas sentiase sapu pink lotion tu... n bg minum air kelapa... akhirnye sembuh jugak.. alhamdulillah :)

Cak... nampak.. dh nak hilang dh...


Orkid dh sembuh... alhamdulillah :)

MERAWAT CIKEN POX.. SECARA TRADISIONAL



1. Kasik minum air kelapa muda

Cara yg plng pemes... Syarat die.. mesti kelapa muda n kelapa nye x blh jatuh ke tanah.. mesti jolok… x tau la nape… tp seb baik pak cik ed sebelah umah sudi amikkan tyuk orkid… tq pak cik ed..


2. Daun semambu/daun neem

Orang india banyak tanam pokok ni. Tapi kawasan umah aku mana de India… errrkkk ade la kot sorang dlm kampong… tp x tau umah die kat mana n x kenal… so lupakan je…  Dulu masa orkid demam campak.. de kwn opis a.k.a ayien ryn bg.. daun nie letak kat tempat tdo anak tu.. letak bawah cadar die tdo… supaya kurangkan gatal bdn depa….Tp die demam nie.. hr2 aku jemur tilam die n sembur febris… alas tu.. ari2 tuka… 

3. Tak mandi/mandi dengan air sagu biji/mandi air ramasan daun neem

Ada org tue2 ckp jgn d mandikan budak yg kene ciken pox… tp de cakap klu kat spital derang mandikan je… aku x tau nak ikut mn 1… nanti ciken pox bantut kat dalam. Tp aku wat je ikut kepala aku je… aku mandikan jgk… tp x mandi pagi sgt la.. mandi lambat.. kul 10.30 nak2 dekat kul 11 cam tu.. ptg plk.. kul 4 cam tu… mandi air suam…2x je sehari… bia hilang kuman2 kat badan orkid tu….. macam rimas tngok die x mandi…

4. Asingkan pakaian dan tempat tidur

Baju-baju Orkid mmng aku basuh asing pun selama nie… so x jd masalah.. sbb orkid gune baby liquid wash… yg dewasanye pakaian aku gune dynamo…  Klau ade adik beradik lain.. die mmng kene kuarantin.. kene asingkan tempat tdo… tp orkid sorangkan… alah… tdo pon x mo terletak.. klu demam tu.. mmng tdo berdukung la jwbnye… gilir2 la ngn ddy…. 

5. Tak menggoreng dalam rumah

Ni mana2 n rata2 pon semua bg nasihat kat aku cm nie… x sure sebenarnye.. orang tua2 ckp.. kalau kite menggoreng dlm umah.. t ciken pox tu jd lebih bisa, lambat sembuh n makin banyak…. alaaa tp dh anak aku dok asyik merengek je tu.. berpelok.. mana nye sempat nak menggoreng pon.. ddy bli je makanan… die pon paham dh ngn anak kesayangan die tu…



6. Pantang makan

Makanan pantang mmng bnyk… x blh mkn ayam, mee goring, kicap, udang, sotong, telur…. Urm… tp tuk orkid nie… aku x yah pening… sbb ape? Die mmng x mom akan ape pon… die kana de ulse dlm mulut die.. klu die btl2 lapo je bru die nak makan…. Tu pon nestom n susu… 

7. Jangan kena hujan

Org kata klu kene hujan takut parut jgn berbekas n x hilang… tp pep on alas an.. aku mmng sangat hindarkan dr terkene hujan.. sbb takut demam balik…

Oh lg 1.. jgn lupe sentiase pakaikan losyen ciken pox tu.. n x yah la pakai kan baju.. gatal2 budak.. sian.. kecuali mlm.. coz takut semput plk…. Tu je la petua yg aku tahu n blh share ngn kwn n ibu2 semua…








xoxo
-ainlaily-




No comments:

Post a Comment