My Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Jul 24, 2012

Menu berbuke...


Assalammualaikum... hari nie.. aku nak share ngn kwn2 menu2 n resepi2 yg aku pena wat sepanjang bulan Ramadhan nie.. huhu.. poyo aku ckp ni...cam dh lame jek pose kan? hihi... btw.. aku nak ucap CONGRATZ tu my self.. (weeeeeeeee) sbb masih blm bli pape pon lagi kat pasar juadah yg kebiasaannye menipu tu... 

Semua peniage2 jgn mara aku ek.. aku ckp jujur dr lubuk hati n sanubari nie... :P bkn nipu ape.. cume cam.. bile kite beli kuih tu kan.. kdng2 smp umah..rase x sdp, rase dh nak basi, keras... kalau lauk.. cpt basi dll... bak kate org indah kabar dr rupe... tp x seme la peniage yg niage cm tu.. ade gak yg okey.. tp susah nak jumpe...

So... sbb tu la, thn nie me n my lovely asben dh desite... MASAK... kebetulan my mother in low (MIL)pon x sehat.. so mmng kene sgt la.. msk masakan sendiri.. les sugar, lest salt n lest segale2nye.. but yummies mummies... huhuhu... 

Mommies2 tau x nak msk pe tuk berbuke ri nie..? ok la.. nie aku share resepi2 yg aku pena wat... mane la tau blh jd sumber inspirasi korang tuk ptg kang... ceeewahhhh.....

 Spaghetti Chicken

Bahan2:
Bawang putih
bawang besar (bawang sate)
bawang merah
sos spageti yg skali ngn cendawan tu
tomato cincang
ayam kisar
Cili kisar (x mskkn pon x pe.. nie sbb en asben suke pedas)
sos cili
sos tomato
sos tiram
spageti


Cara2:
1. Rebus spageti (mase rebus bubuh minyak sesudu) dah masak t.. kuakan.. n dirus ngn air paip.. toskan n ketepikan... (aku masak sparuh je...)
2. Pasaskan kuali, tumis bawang putih yg dh di cincang2 n di karate2 tu smp naik bau.. dah naik bau baru masukkan bawang2 yg lain2... msk smp naik bau.. pas tu msukkan ciken tu.... kacau g... (utk mak mertua aku, aku buatkan beef cincang.. so ade 2 versi la aku buat)
3. Dah naik bau, masukkan sos spageti..(ni aku beli yg kecik je...) KACAU N KACAU N KACAU...
4. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram n tomato cincang.. campak skali garam sikit dlm tu...
5.  Siap... hidangkan ngn tauk serbuk cheese atas kuah tu... yum2.. slamat mencube... -kalau x nak tauk serbuk cheese pon okey.. lg sehat :)

Air fresh Oren
Buah oren segar terbaik dr ladang

Cara2:
Blend isi buah oren, amik jus die... tuk sdpkan lg..  mse blend tu buh gule skali.. senang kan? aku x leh tauk gule skali sbb mak mertua akunye yg tawar je..so aku gune air gule je.. hihi..hidangkan dgn ais... slamat mncube...

Puding Mangga + Ranbow Cup Cake as a dessert mase nie... n kebetulan jiran sebelah bg rendang ayam, kuah kacang, n nasi impit.. urm.. bertambah la selerenye.. huhuhu... tuka2 juadah d bulan puase niekan amalan mulia :)


Ayam Goreng Berempah Celup Tepung

1) Ayam di gaul dgn garam, serbuk cili, bawang merah, bawang putih n halia yg dh di blender...Perap dlm lebih kurang 2 jam... p la masak nasi dlu, siapkan bahan masak yg lain dlu.. n pape je la...
2) Mase nak masak tu... celup dlm telur yg dh di gaul dgn tepung...
3) Siap....

Resepi ni aku masak kat Sg Buloh.. so nie je la yg aku masak.. selebihnye mak aku yg tercinta yg buat... kitorang ayam nie combinekan dgn sayur kobis msk lemak putih, paru msk ungkep, sambal cili api ikan bilis,  jering msk sambal cili api, tahu sumbat + kuah kacang, pecal + kuah kacang, buah limau n air sunquit anggur... yum2...


Day 3 - Ikan Jeket Sumbat Cili, Sambal udang bersama petai, sotong goreng tepung... sayur x smpat masak sbb dh azan.. hihihi.. dessert buah anggur..)

Ikan Jeket Sumbat Cili

1) Blend cili kering yg dh direbus dgn belacan yg dh di bakar atas api bersama bawang merah n bawang putih..
2) tauk garam + gule n masakkan atas api selama lbh kurang 3 minit (tuk gaulkan garam gule je)
3) Sumbat blakang ikan yg dh di cuci bersih.. n goreng... walla.. siap...


Sambal udang bersama petai

Bahan2:
Bawang
Cili kering blender
petai
udang
garam
gule
air asam jawa

Cara2:
1) Tumis bawang smp naik bau, masukkan cili blender... kacau smp cile masak..
2) masukkan garam, gule n air asam jawa... kacau lagi...
3) Masukkan petai.. kacau smp petai agak nak masak n masukkan udang...jgn lame sgt t udang keras..
4) Siap...


Sotong goreng tepung (gune sotong kecik yg biase tu je..)

1) Basuh sotong bersih n toskan.. perapkan dengan garam, lada hitam n halia tumbuk... perap dlm lebih kurang sejam...
2) Mase nak masak.. celup sotong dlm telur dlu.. pas tu baru celup dlm tepung n masuk dlm kuali...
3) pas die dh abis meletop2 tu.. kacau2 n angkat.. yum2...

Air Ribena Laici

Campurkan 1 tin Laici, ribena, air sejuk n ais tugeder geder.. siap.. hilang haus tekak...



Selamat Mencube :)

Muah
-Ain Laily-







No comments:

Post a Comment